fredag, april 21, 2006

Vad min apotekspåse innehåller.

Eftersom Tina är så snäll och erbjuder sig att hjälpa mig med förklaringar över vad min apotekskasse innehåller gör jag ett nytt inlägg om den.

Tina, eller någon annan expert vad är nu det här:

Puregon 900 IE (använder jag redan och vet vad det är)
Progesteron 6 askar à 10 vagitatorer styck
Orgalutran 5 sprutor innehållande 0,5 ml
Pregnyl 5000 IU
Pevaryl 1 slidpiller (har jag också koll på)

Sedan kan jag hämta ut mer Puregon, Progesteron och Pevaryl om jag vill.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Progesteron-vaggisarna innehåller gulkroppshormon och ska användas efter återförandet av embryot för att bygga upp livmoderslemhinnan. Man ska ta tre om dagen. Inte för att skrämma dig, men de är kletiga och äckliga och jag hatar dom. Direkt efter återförandet kommer du få en spruta med progesteron också.

Orgalutran var jag osäker på men jag slog upp det på fass.se och förstår det som att du ska ta dem för att förhindra att du ägglossar av dig själv. När man sprejar med nässprej inför en ivf så minskar man dosen till hälften när man börjar med sprutorna, av samma anledning. Eftersom du inte sprejar får du väl ta de här sprutorna i stället. Exakt hur ofta och när har jag dock ingen koll på.

Pregnyl är ägglossningssprutan, den ska du ta 36 timmar innan äggplock. Exakt hur den funkar vet jag inte för jag har inte fått min instruktion än.

Fler frågor? =)

Anonym sa...

Fast jag måste tillägga att jag inte har en aning om varför du fått med dig pevaryl.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du är en klippa!

Pevaryl har jag fått eftersom läkaren tyckte sig se en liten antydan till svampinfektion, som jag absolut inte kännt av själv. Och eftersom hon sa att allt bör vara så optimalt som möjligt inför ett IVF ska jag behandla med Pevaryl innan jag startar.

Anonym sa...

Orgalutran är en så kallad gnrh-antagonist. :) Gnrh, eller gonadotropinfrisättande hormon, är hormon som ser till att kroppen gör FSH (follikelstimulerande hormon som gör att folliklarna växer), LH (luteiniserande hormon som orsakar ägglossning) och alla andra av våra hormonkompisar.:)

Det finns två sätt att hindra spontan ägglossning. Den vanliga är sprayandet, som först stimulerar hypofysen att göra jättemycket GnRH som i sin tur ger höga nivåer av alla hormoner. Efter ett tag tröttnar kroppen på att producera hormoner och lägger av istället, därav att det inte kommer en egen produktion av östrogen, lh och FSH. Orgalutran fungerar däremot tvärtom genom att binda till samma receptorer som GnRH binder till och blockerar därigenom för ditt naturliga GnRH som skulle orsaka ökning av LH och därigenom äl.

Pregnyl är hCG. hCG och LH är såpass utbytbara att det går att ta hCG istället för LH för att framkalla ägglossning. Det är därför som ägglossningstest ger utslag på graviditeter och gravtest visar positivt efter en ägglossningsspruta.:)

Att man behöver extraprogesteron efter en IVF känns ju först lite konstigt. I vanliga fall får man en gulkropp (som är resterna av follikeln) som producerar progesteron. Efter en IVF får man 10-20 gånger så många och då känns det ju spontant som man borde få mer progesteron än vanligt och inte tvärt om. Det blir dock itne så, eftersom gulkropparna som bildas efter punktionen av folliklarna får mycket sämre kvalitet.

Fast mycket av det här visste du säkert redan.:)

Kram!