torsdag, april 06, 2006

Mer sannolikheter

Eftersom jag tycker att det är roligt att räkna på sannolikheter har jag gjort det för mina två ägg.

Enligt min läkare har jag ungefär
25 % chans att bli gravid när jag ägglossar baserat på statistik och min ålder.

Sannolikheten för att båda äggen ska bli befruktade är bara 6 %. Men eftersom jag har två chanser är sannolikheten för att ett av dem ska bli befruktade 38 %. Och sannolikheten för att ett eller två ägg ska bli befruktade är hela 44 %.

Varenda tänkande människa förstår ju att de här uträkningarna haltar rätt mycket om man överför dem till verkligheten.
T.ex. spelar det ingen roll om jag så har 100 ägg ifall kattpappans spermier inte simmar (vilket var resultatet första gången han gjorde ett spermieprov)
Dessutom passar resonemanget på en eller två av något bättre in på sannolikheten för att få ett visst resultat vid slantsingling.

Men något måste jag göra för att fördriva tiden.

Inga kommentarer: