torsdag, april 06, 2006

Trött på upprepningar

Det här inlägget är inspirerat av något jag läste i Marmelads blogg.

En kommentar som jag är nästan lika trött på som den om att infertiliteten sitter i huvudet är den jag alltid får höra när jag berättar att jag är judinna, och det sedan framkommer att min mamma är född i en "vanlig" medelkristen familj. Då får jag 99 gånger av 100 berättat för mig att då är jag inte judisk eftersom man bara kan vara det om ens mamma är det. Detta sagt av folk som i bästa fall inte var frånvarande den religionslektion i grundskolan när judendomen stod på schemat. Jag som är uppväxt i en stor judisk familj och firar högtiderna jag vet tydligen inte vad jag säger?
De som berättar det här för mig menar som vanligt inget illa, men kommentaren härrör (tror jag) från antisemitismen där man menar att judarna anser sig vara bättre än andra och inte vill blanda sig med ”vanligt” folk.

Inga kommentarer: