onsdag, maj 03, 2006

Ta det lugnt ?!?

Idag blev det ett väldigt frågande var jag varit igår på tentan. Eftersom jag är så väldigt ambitiös och inte missat en enda föreläsning så var det ju förvånande att jag inte var där.

Jag berättar inte för hela världen att vi håller på med IVF, men när de frågar rent ut vad jag gjorde på sjukhuset så vill jag inte ljuga. Så nu vet större delen av min klass att jag har ett gäng ägg i en skål inne på Huddinge sjukhus. Och det gör mig faktiskt inget.

Tyvärr blev diskussionen rätt konstig. Några av tjejerna har barn, och de tyckte att jag efter insättandet av embryot ska sitta stilla för att inte äventyra fastsättandet. Jag försökte förklara att det nog inte spelar någon roll om jag deltar i skolarbete och kanske t.o.m. går på gym, men de lyssnade inte och jag kände att ifall IVF:en inte lyckas kommer de titta på varandra och tänka att "så går det om man inte tar det lugnt"
De tjejer som inte själva har barn verkade mer förstå vad jag pratade om.

Visst är chanserna större än någonsin att lyckas nu när vi gör IVF. Men jag har tre år av misslyckande bakom mig. Skulle jag slutat leva för tre år sedan när vi började försöka hade jag växt fast i en stol nu och aldrig haft möjlighet att reproducera mig.

7 kommentarer:

Astillbe sa...

Tyvärr vanligt att man får de reaktionerna verkar det som. Häromveckan förfasade sig min väninna om alla som utlämnar sig på nätet via sk bloggar. "Skulle du kunna tänka dig att skriva om dina problem för alla" frågade hon. "Ja", svarade jag, "det kan jag tänka mig..."

Fick inga + poäng där inte...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Haha nä blogga och berätta om sina känslor skulle jag aaaaaldrig göra *s*

Jag tror faktiskt att man fått sig en rejäl dos ödmjukhet av den här kampen om man nu ska försöka se något bra i barnlöshetshelvetet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ja visst är det märkligt att de själva lyckats bli gravida, fast jag är säker på att de rörde på sig ordentligt.

Jag tror att det mer har med de här personerna att göra än att de råkar ha barn.
I alla fall den ena verkar vara just den typ av förälder som jag aldrig vill bli.

Pia sa...

Om alla skulle sitta still i två veckor för att ett embryo skulle fastna i livmodern hade antingen världen i stort sett stått stilla eller, mer troligt, människan varit utdöd för länge sedan.

Vad tror de? Att embryot ska trilla ut om du rör på dig? Dags för en grundkurs i anatomi (och biologi?) kanske?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Du får kontra med den där Aftonbladetartikeln (eller om det var Expressen) om kvinnan som störtade från ett flygplan med trasig fallskärm och ändå, tänk ÄNDÅ så överlevde det befruktade ägget som fanns i hennes livmoder (som hon inte visste om än). ;-)

Kram

Anonym sa...

Suck.

Vad tror folk egentligen?

Jag har en ny paroll: när det gäller ivf - lyssna bara på dem som vet. Alla andra är puckon i sammanhanget.

Astillbe sa...

Tina - :-D