lördag, mars 18, 2006

Svårt val

Den 27/3 förväntas jag börja plugga heltid igen, men innan dess redan på fredag ska jag skriva en tiopoängstenta i biokemi, C-kursnivå.

Jag kan säga redan nu att jag kommer att köra tentan. Egentligen tycker jag att det är intressant och jag hade inte alls några problem att hänga med på föreläsningarna och förstå när jag läste kursen. Men nu klarar jag inte av att samla ihop mig och plugga, det är ganska mycket "lära-utantil" och min hjärna fungerar inte alls lika bra som den gjorde för några år sedan, jag har jättesvårt att komma ihåg begrepp och ord.

Jag har kommit in på två kurser nästa period, är det någon som orkar komma med ett förslag på vilken jag ska läsa, själv kan jag inte alls bestämma mig.

1) Biochemical Toxicology
+
En måste-läsa-kurs för att få ut examen, det är skönt att få den avklarad
+ Jag har läst mycket biokemi på senaste tiden, och det är bra att ha någorlunda färska kunskaper
+ En hemtenta istället för ångest sitta i hemsk sal och skriva
+ Kursansvarig är en favorit hos mig.
- Jag är rätt ointresserad av ämnet
-Tungt schema. Mellan 9-17 varje dag
- Kursen ges på engelska, vilket inte är mitt modersmål och gör det lite svårare att ta bra anteckningar

2) Populationsgenetik
+ Den kurs jag är mest intresserad av på hela utbildningen. Att den här kursen fanns på SU fällde avgörandet när jag valde universitet.
+ En hemtenta istället för ångest sitta i hemsk sal och skriva
+ Kursen ges på svenska
+ Eftersom jag är så intresserad blir det nog ganska lätt att klara kursen
- Eftersom det här är en favoritkurs och jag kanske vill forska på det här området är det bra att läsa kursen på slutet, så att jag finns i färskt minne hos professorn när jag ska söka forskartjänst.
- Jag är inte överförtjust i en av lärarna som har många föreläsningar
-Tungt schema. Mellan 9-17 varje dag

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker tvåan.

För att du har det tungt just nu så det är nog bättre för dig själv att läsa något som du verkligen vill läsa.

Linda sa...

Jag skulle gå på alternativ nummer ett, för att få den avklarad, för att det är en lärare du kommer överens med och för att du har mycket i färskt minne. Och så kan du sprara den roliga kursen till när du mår bättre och verkligen kan njuta av den.