onsdag, mars 22, 2006

Skäggiga damen

Jag har PCO. Till PCO hör förutom att man inte har någon ägglossning även problem med att hålla vikten och problem med hårväxt.

Jag har alltid haft problem med att hålla vikten, och hela mitt liv har varit en kamp med bl.a. ätstörningar som resultat när jag försökt att inte bli fet.

Jag har dock inte haft problem med generande hårväxt. Men nu kan jag inte låtsas som det är normalt längre, jag använder pincett varje kväll för att dra ut skäggstrån.

Jag är smal, har ganska mycket former, har långt böljande hår och går ofta klädd i kjol och höga klackar. Med andra ord är jag väldigt klassiskt feminin... och jag får inte ihop detta utseende med någon som har skägg.
Ännu är det ju inte värre än att det räcker att använda pincetten, och jag hoppas verkligen att det inte blir det heller.
Men om det skulle bli värre har jag hört att det går att få bidrag för att bränna bort håret, hoppas att det stämmer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som har pakistanskt påbrå men inte pco har problem med generande hårväxt i princip överallt.

Min mamma tycker till och med att jag ska vaxa mina armar men där drar jag gränsen.

Sedan jag var 16-17 har jag plockat mitt ögonbryn så att det ska bli två. Mustaschen har jag antingen blekt, vaxat eller pincettat.

Och nu har jag till min stora skräck upptäckt svarta, tjocka hårstrån under hakan och långa, ljusbruna på kinderna.

Hjälp.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Och det är värre för dig, det är jag säker på. Jag är ljust rödhårig, så att hårstråna syns inte alls, det bara känns vasst.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Marmelad

Kanske har du rätt, fast i mitt fall tror jag att det beror på PCO:n för "skägget" kom i samband med att jag slutade äta p-piller. Fast som jag skrev till Tinsel, det är inte så farligt på mig egentligen eftersom jag är så ljus.