fredag, november 14, 2008

Varför tygblöjor

Cinks undrar vad det finns för fördelar med tygblöjor. Och det här kommer jag på bara så där.

  • Det är miljövänligt. Det berg av sopor som ett barn med bara engångsblöjor åstadkommer är enormt. Det går åt en del energi för att tillverka tygblöjorna, och så ska blöjorna tvättas vilket också kostar energi, men inte ens en bråkdel av energiåtgången för engångsblöjor.
  • Det är ekonomiskt. Om man som jag köper mest begagnat så tror jag att man kan komma undan med i princip inga kostnader alls. Jag har ännu inte sålt så mycket eftersom vi sparat till syskon och Lillkatten fortfarande använder det mesta. Men några blöjbyxor har jag sålt, och jag fick tillbaka ungefär lika mycket som jag gav för dem. Köper man nytt, så är så klart andrahandsvärdet lägre än nypriset, men försök få ut ett endaste öre för använda engångsblöjor.
  • Det är bra för barnets rumpa. Jag vet inte hur vanligt det är med blöjexem och röda rumpor och jag har ingenting att jämföra med egentligen. Jag vet inte hur Lillkattens rumpa hade reagerat på engångsblöjor. Men jag vet att vi aldrig någonsin haft problem med varken röd stjärt och framförallt inte med blöjexem. Det jag kan dra paralleller till är mitt eget utbytande av engångsbindor till tygbindor och hur mycket bättre det känns att ha mjuk flanell mot huden framför äckligt konstgjort material.
  • Det är roligt! Det finns så mycket fina mönster och färger på tygblöjor att man aldrig vill sluta köpa.
  • Det är lätt. Vid blöjbyte lägger vi blöjorna i en tvättpåse, och när den är full körs den i tvättmaskinen. Det är lite jobb med att vika och stoppa blöjor, men i gengäld slipper vi gå ut med soppåsar innehållande bajsblöjor.
  • Det sägs att barnen ska bli torra tidigare. Jag vet inte hur sant det är, men Lillkatten är redan väldigt duktig på att gå på pottan och han är inte ens två. Det låter också ganska rimligt att det är lättare att sluta med blöja när det känns att man blir våt när man kissar, det är ju principen som används när barnen ska lära sig att sluta med blöjor.

Om någon kommer på något mer så fyll gärna på!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt att alla punkter låter toppen. Men hur funkar de egentligen... Och läcker de inte lättare än andra? Och hur ser dagis på att ni använder tydblöjor istället för vanliga? Eller har lillkatten vanliga där men tygisar hemma?

Allt som kan minska sopberget och vara snällare både mot barnhud och miljö tycker jag man ska jobba för. Allt har dock sitt pris, det är det jag försöker validera.

Anonym sa...

Vi använde tygisar till Albin också, men fuskade med engångs ibland på resor tex. Det var så smidigt, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha något annat till kommande bebisen heller. Vi hade dessutom ture att få låna alla blöjbyxor och säkert 18 blöjor ifrån min bror, så ekonomiskt blev det toppen! Vi tvättade blöjorna ihop med annan tvätt, så det kändes aldrig bökigt heller.

Angående på dagis, där A faktiskt fick ha engångsblöjor, så blev det bara en termin för han blev blöjfri vid 1 år och 9 månader. Vi körde tidigt med pottan och det anammade dagis så han var sällan blöt i blöjan där heller.

Visst byter man dem lite oftare, men det tycker jag bara är en fördel. Barn med engångsblöjor kan ju gå runt med kiss hur länge som helst. Hur fräscht är det? Och luktande bajsblöjor är fruktansvärt! Tygblöjor kan man bara hälla av bajset ifrån, spola bort i toaletten. Sen sköljer man dem och slipper all oangenäm doft.