måndag, november 03, 2008

Tycker arbetarklassen bättre om korv än om oxfilé?

Finns det olika klasser i Sverige? Jo, det tror jag att de flesta är ganska överens om, även om det inte är lika lätt att idag direkt placera någon i överklass eller arbetarklass.

Ibland blir det ändå väldigt tydligt, och kanske lite komiskt.

Som när jag läser en artikel om mat kopplat till klasstillhörighet i DN. Elisabeth som tillhör adeln men inte vill uppge sitt efternamn eftersom det finns så mycket fördomar om adelns sätt att leva, lyckas spä på mina egna fördomar genom att säga att när de andra åt pasta med grönsakssås eller pizza ville hon hellre ha goda fiskrätter eller lammkotletter. ”Det beror nog på min bakgrund, vi åt ofta mat som andra kallar lyx när jag bodde hemma, och jag tycker fortfarande att hälleflundra smakar bättre än sejfilé och oxfilé är godare än korv” Och hon fortsätter att bre på om hur hon tycker bättre om lyxigt naturbetat kött än fläskottleter o.s.v. Vad hon inte verkar reflektera en enda sekund över är att den ensamstående trebarnsmamman säkert också tycker bättre om oxfilé på restaurang än stressigt stekt korv därhemma, men att hon förmodligen inte har råd att unna sig den lyxen ifall hon vill att pengarna ska räcka till mat övriga 30 dagar i månaden också.

2 kommentarer:

Helga sa...

Hahaa, jag läste också den där artikeln och dog nästan. Jag är inte särskilt vänster för övrigt men den där tanten kan ju få vem som helst att bli kommunist!

Kapybaran sa...

hah, måste genast läsa.
låter som en donna i min smak, för givetviiiiiiiiiiiiis är det bara en klassfråga vad man föredrar. pöbeln äter korv och vi von oben tar oxfilé. av födsel och ohejdad vana och inte alls av ekonomiska skäl.