tisdag, november 18, 2008

Mer nyanserat om tygblöjor

Ytterligare svar till Cinks om tygblöjor. Moe har förresten lämnat ett väldigt bra svar som kommentar, och jag tänker ta mig friheten att upprepa en del hon redan skrivit.

Det finns tusentals olika tygblöjor. Allt från "dukar" som ska vikas och användas ihop med blöjbyxor, via färdigvikta blöjor med blöjbyxor, via "pocketblöjor" som ska stoppas med inlägg och sedan är färdiga att sätta på, till "allt-i-ett-blöjor" som är lika lätta att hantera som engångsblöjor. Och sedan är det en hel djungel av olika märken med olika för och nackdelar och olika passform som passar bättre eller sämre beroende på kroppstyp på barnet.

Vi har provat det mesta, och allt har fungerat förvånansvärt bra. Det läcker faktiskt väldigt sällan. En normalstoppad tygblöja bör bytas varannan till var tredje timme. En engångsblöja kan ju barnet ha på sig i princip hur länge som helst, men personligen tycker jag att det är skitäckligt om de ska gå omkring med en tung urinbehållare mellan benen.Tillräckligt stoppade tygblöjor håller en hel natt, men då är de så otympliga att de inte riktigt fungerar under vanliga byxor.

Man behöver ju inte gå över helt till tygblöjor. Ska man vara borta från hemmet i många timmar så kan man ha engångsblöjor. Och vi har faktiskt engångs på natten eftersom Lillkatten inte sover bra i för tjocka blöjor.

Lillkatten går till dagis i tygblöja, och sedan så byter personalen till engångsblöja. Vi har en speciell påse som inte släpper ut någon lukt alls som de lägger den begagnade blöjan i, och så tar jag hem varje dag. Dagis skulle absolut kunna tänka sig att ha tygblöja på honom hela tiden, de tyckte att det var väldigt spännande att prova. Jag är lite för omtänksam kanske, och vill inte ge personalen merjobb, så därför gör vi så här. Dessutom bjuder Stockholms kommun på blöjorna, hade vi fått ta med egna hade jag tagit med de vi använder nämligen tygblöjor.

Har man inte egen tvättstuga eller väldigt generösa bokningstider skulle jag faktiskt avråda från tygblöjor. Jag tycker att man behöver tvätta minst var tredje dag för att det ska gå att hålla blöjorna fräscha.

2 kommentarer:

Cinks sa...

Hm, jag skulle mer än gärna vara delaktig i ett minskat sopberg och tygblöjor är kanske åtminstone ett komplement till engångs, det ena behöver ju som i ert fall inte utesluta det andra... Hm, man skulle kanske surfa runt lite och leta...

Jo, och en fråga till, börjar man med den direkt från start eller ska de bli lite större först? *guess not men jag frågar iaf*

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ett starttips är att läsa på det här forumet http://www.sjalbarn.se/forum/, som egentligen är ett forum för sjalbärande, men som har en väldigt bra tygblöjedel. Där kan man få svar på alla frågor man någonsin kan tänkas ha.

Det går utmärkt att ha tygisar från start. Men det blir väldigt dyrt, eftersom babysar växer så fort i början kan man inte använda minsta storlekens blöjor mer än kanske några månader. Men hittar man begagnat kan det löna sig. De som vet säger att amningsbajs läcker mindre i tygblöjor än i traditionella? Jag vet inte om det stämmer, för vi hade inte tygblöjor från början till Lillkatten. Den här gången har vi faktiskt hyrt ett babykit från http://www.pinkgreen.se/ .