söndag, november 23, 2008

BB Stockholm

Jag har fått en fråga som jag måste besvara: "Du som är så rättvis och rättrådig,varför väljer du BB Sthlm som i sin tur själva väljer vilka som får föda där? dvs icke-komplicerade födslar,icka överviktiga kvinnor(från start av grav) osv osv?vad säger egentligen moralen om detta?alla kvinnor har ju inte möjligheten att föda på Sthlms finaste BB utan bara "eliten"."

På BB Stockholm får alla som har haft en "normal" graviditet och förväntas få en komplikationsfri förlossning föda. Det kostar inte mer att föda på BB Stockholm än någon annanstans. Om eliten klassificeras som de som haft tur att vara friska så visst, då är det eliten som får föda på BB Stockholm. Detta har med deras resurser att göra, BB Stockholm har inte möjlighet att ta hand om komplicerade fall.


För mig handlar rättvisa om att alla samhällsklasser och människor från alla miljöer och med alla olika familjekonstellationer ska ha samma rättigheter. Och så vitt jag vet baserar inte BB Stockholm sitt urval på några sådana faktorer, och därför ser jag inga rättviseproblem med att välja BB Stockholm.


Jag skulle önska att alla förlossningsavdelningar i hela Sverige kunde fungera som BB Stockholm, men jag tror inte att steg på vägen dit är en bojkott av det som fungerar som jag vill.

27 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

En rätt konstig fråga tycker jag. "Eliten"?

Däremot tycker jag att Gudrun Abascal värkar vara värsta kändis-barmorskan. Så fort en kändis klämmer ut en unge så är Gudrun där och förlöser. Men hon jobbar väl på Huddinge har jag för mig :-).

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Nä, Gudrun Abascal jobbar på BB Stockholm, hon är hefsbarnmorska där... och det är möjligt att hon varit med när kändisar trycker fram sina ungar, det har jag faktiskt missat ;-)

Är det inte mest så att hon blivit interjuvad i samband med t.ex. Alexandra Pascalidou förestående förlossning. Och sen födde Alexandra ändå inte på BB Stockholm?

Ja jag vet inte, det där elit-snacket har jag hört förrut, och jag fattar verkligen inte. Samma förutsättningar gäller ju för precis alla, hur kan det bli någon sorts elit? Skulle mitt barn visa sig ha en väldigt speciell skada som man kanske bara kan operera på Sahlgrenska, ska jag vägra det också med hänvisning till att det är elitism?

Ida sa...

Det jag funderar på är om de konkurerar på samma villkor som den "vanliga" förlossningsvården. Gör de det så har jag absolut inga synpunkter på deras verksamhet oavsett om alla får plats eller inte.

Jag antar att alla förlossningsavdelnigar får ersättning baserad på hur många patienter de har, ungefär som skolpengen som följer med en elev till den skola de väljer. Om det är samma ersättning för alla förlossningar (som inte slutar i snitt för de är ju erkänt dyrare) så är det ju så klart en otrolig besparing om man kan ha en högre andel enkla fölossning och en lägre andel förlossningar som riskerar att bli mer personalkrävande. Om BB sthlm genom att exkludera riskpatienterna tjänar mer i förhållande till de vanliga förlossningsavdelningarna så blir det ju en omvänd robinhoodeffekt och det gillar jag inte riktigt.

Men jag kanske har fel, de kanske konkurerar på precis samma villkor. Erästtningssytemet kanske är mycket smartare än vad jag befarar.

Men även om jag har rätt så tycker jag inte det är upp till de gravida att avstå utan upp till de som bestämmer att fördela rättvist.

Anonym sa...

hoppas då att dun ABSOLUT INTE får hav.skapsförgiftning för då kan du glömma BB Sthlm. "Alla med en normal graviditet är välkomna till BB Stockholm. Med det menas att du är frisk och väntar ett barn. Har du genom någon av våra barnmorskemottagningar eller på någon av de mottagningar vi samarbetar med ( Barnmorskemottagningarna Norrtälje eller Täby ) blivit tilldelad en
plats så är den garanterad.

Det innebär att du inte behöver riskera att bli hänvisad någon annanstans den dagen förlossningsarbetet startar. Skulle komplikationer uppstå under graviditeten, exempelvis havandeskapsförgiftning, hjälper din barnmorska på MVC dig till en annan förlossningsklinik.
Om komplikationer tillstöter under förlossningen finns all medicinsk sakkunskap och utrustning hos oss när du behöver den." hmm,låter ju sådär tycker jag............

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ida:
Jag vet faktiskt inte hur ersättningssystemet fungerar. Och där har du helt klart en poäng.

Fast BB Stockholm skyndar inte på förlossnnigar på samma sätt som många andra kliniker gör, så jag gissar att de kan ta in färre födande per anställd än andra BB. Och här i Stockholm är läget så att alla avdelningar alltid är fulla, man blir ofta hänvisad någon annanstans än dit man ringer först, så konkurens om att få fullbelagt är det aldrig.

Komplicerade förlossningar ger så vitt jag vet mer ersättning än andra, så jag tror faktiskt inte att BB Stockholm kan plocka ut så väldigt mycket på att bara ta de "lätta" fallen.

Anonym:
Precis som alla andra får jag alltså inte föda på BB Stockholm ifall några komplikationer tillstöter så här på slutet. Inte heller om jag skulle gå över tiden. Jag förstår inte vad det är som upprör dig med det? Samma regler gäller för alla.

Anonym sa...

även om det inte har någon betydelse för själva debatten här måste jag ändå bara flika in att det är inte BB stockholm själva som bestämmer detta. det är inte de som väljer vem som får föda där. jag läste en intervju med gudrun abascal och hennes önskan är att de ska kunna ta emot många fler typer av kvinnor/graviditeter än vad de kan idag och även de som går över mer än två veckor, men det är "de som bestämmer" (vem tusan nu det är? landstinget?) som satt upp reglerna för BB stockholm idag.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du har helt rätt maria! Jag har också läst den intevjuvn med Gudrun!

Personligen tycker jag att det är katastrof att alla förlossningsavdelningar inte är som BB Stockholm. Jag tror att det överallt skulle gå att med bibehållen vårdkvalitet och kostnader ta mer hänsyn till den födande kvinnan.

För mig är det helt oviktigt att rummen är "snygga" men det kan inte vara en stor utgiftspost i sammanhanget. Och för övrigt tror jag att det ser likadant ut på Danderyds BB som är ett helt vanligt BB?

Anonym sa...

När jag födde barn under det glada 1990-talet så fanns det en klinik som hette ABC(Alternative Birth Care). Där fick man söka under ungefär samma premisser som BB Stockholm,men man fick ej heller någon medicinsk smärtlindring om man behövde det så flyttades man till Sös förlossning. Mina 4 barn är födda där, redan då blev många provocerade av denna typ av förlossningsvård.

När det gäller val av ex. BB, förskola, husläkare etc så tror jag tyvärr att det har med samhällsklass och förutsättningar sompåverkar vilka val som görs och inte görs. Det är baksidan av dagens samhälle där vi ska själva ska göra aktiva val.

Vårdval Stockholm är ett sorgligt exempel på detta.
/Mariamamman

Anonym sa...

men du,tänk nu om du av nån anledning skulle bli nekad BB Sthlm då,skulle inte det kännas bra trist?att du inte får det BB du valt pga tex havskapförg?
jag tycker det är att göra det lätt för sig att säga nej till vissa kvinnor som inte uppfyller "skönhetskraven". hur skulle du då känna inför att föda på sös el ks när du önskat dig bb sthlm?det finns ju en anl att du valt dom?hur skulle det kännas att helt plötsligt inte vara det klientel som de söker till sitt bb?
av det jag läst från dig här på bloggen fick jag känslan av att du är en sån tjej som hellre reser till afrika och föder på savannen(en metafor)än väljer ett skönhetsstyrt bb........

Pia sa...

Som någon påpekade FÅR inte BB Stockholm ta emot graviditeter som bedöms som riskgraviditeter. BB Stockholm är ju ett privat företag så jag antar att det har att göra med vilken slags tillstånd de har fått för att driva BB-verksamheten. Då tycker inte jag att man direkt kan anklaga dem för att bara välja "lätta graviditeter" ur något slags elitsyfte eller för att de inte vill ha besväret med riskgraviditeter.

Anonym sa...

Hjälp, vad har jag gett mig in på ;)
Behöver komma ut till förorten och diskutera förlossningar med dig, men nästa helg kan jag inte och sen är jag säker på att du har annat för dig. Denna värld är så främmande för mig. Kanske är jag som ska ut på savannen? Tack för att jag får läsa här iallafall, behöver bekanta mig med detta ämne.
/AS

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Anonym: Läs några andra kommentarer, eller kanske vad jag har skrivit.

Det handlar inte om några val för att slippa besvär.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

AS: Jag har alltid tid att diskutera förlossningar, det är något av ett favoritämne!

Och hit till förorten kan man alltid komma, även om det skulle finnas en bebis här.

Förresten är jag inte så sugen på savanner. Jag gillar att det finns så mycket sjukvård som möjligt ifall något skulle gå fel, även om jag helst vill försöka klara mig utan den.

Anonym sa...

men du har ju knappast framstått som nån som skulle välja ett privat alternativ framför landstinget.men det är klart, när det kommer till kritan är man sig själv närmast.......och dessutom har dom ju inte all tillgänglig vård där,utan måste skicka dig till nån som har,alltså DS i första hand.och 500 kr/natt för medföljande anhöriga?galet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag fattar fortfarande inte på vilket sätt jag skulle göra världen till en bättre plats om jag valde att inte föda där? Genom att BB Stockholm visar att det går att ge vård på ett annat sätt ökar förmodligen möjligheterna för fler att ta efter.

Och nej, jag har inget emot privata alternativ så länge de kommer alla till godo, inte bara de som kan köpa sig förbi köer.

Däremot kan jag hålla med mariamamman om att det är problematiskt att informationen om att göra aktiva val knappast finns hos t.ex. invandrarkvinnor i Tensta. Men därför är det ju ännu viktigare att all förlossningsvård blir som BB Stockholms.

Och vad det gäller kostnaden för partner att stanna kvar, blir det ganska exakt samma kostnad för oss ifall vi föder på SÖS eftersom parkeringsavgiften där inte är inräknad avgiften.

Ida sa...

Kattmamman gick väl mödravården privat sist om jag inte minns galet (För de är väl bara de som har garanterad plats på BB sthlm). Jag kan heller inte minnas att hon skulle argumenterat mot privata vårdalternativ. Det är ju en sak att utesluta folk ur vissa samhällsklasser eller etiska ursprung men det är ju inte det vi talar om här och alla landstingsalternativ har heller inte all tänkbar vård. På SÖS t ex tas inte nyfödda före v 28 emot på neo (iaf inte 2004).

Börjar bli väldigt nyfiken på varför den här frågan är så viktig för dig anonym

Anonym sa...

Varför över huvud taget ha ett plejs där man inte tar emot de med komplikationer, vore det inte lättare att kunna ta emot alla sorters förlossningar...jag hajjar inte grejjen med ett "speciale", personal behövs det ju hur som helst å då kan man väl köra hela registret...fast jag e inte påläst om detta med BB stockholm, det e bara en tanke som ploppar upp när jag läser alla kommentarer, förmodligen finns det väl nån finurlig orsak.

L

Anonym sa...

Då får jag väl slänga in en pinne i brasan då-
Jag ville INTE föda på BB-Stockholm!

Jag ville föda på ett sjukhus där de har erfarenhet av de mest komplicarade förlossningarna (Hade en helt vanlig graviditet dock, så jag hade fått om jag velat). Jag vill vara där de dagligen hanterar det allra värsta så att de verkligen är "up-to-date" när/om det faktiskt händer något. Jag ville inte bli förlöst av superduktiga jätteerfarna barnmorskor som de senaste åren bara jobbat med "normala" och "lätta" förlossningar. Jag tror inte man kan vara "bäst när det gäller" utan att öva hela tiden.

Så av den anledningen var det väldigt viktigt för mig att inte förda på BB-stockholm, utan på SÖS.

Men jag förstår också folk som tycker att en garanterad plats och ett lugnare tempo (om det nu verkligen är det??) är det viktigaste. Det hänger ju på vad man har med sig för oro i ryggsäcken! Det är väl fantastiskt att man kan välja!

/AF
Ps. AS- är det nåt du vill berätta ;-)

Anonym sa...

Ja du AF, så går det om man missar pizzakvällen. Men jag kommer på onsdag! Och det verkar som om jag skulle ha stor glädje av att prata om ämnet med dig också eftersom jag tänker som du också. Workshop i förorten?
Anonym är lite på rundgång tycker jag. Men det kanske var någon ny aspekt som jag missade.
/AS

Anonym sa...

huvet på spiken anonym! kattmamman vill gärna förändra världen så länge det är nåt som passar hennes syften m just detta, tex att anv tygblöjor o inte köra bil pga miljön, men att slopa vårdval Sthlm, det går minsann inte. dubbelmoral för egna syften skulle jag säga. och jag håller absolut med nästa anonym, jag skulle inte heller vilja föda där noll erfarenhet av komplikationer finns.
och dessutom har hon inte svarat på frågorna om hur det skulle kännas att kanske bli förflyttad från bb sthlm om nåt inträffar och hon inte längre passar in?

jag förstår att folk blir lite störda, kattmamman framstår ju som nån som vill rädda världen, alltid gör det rätta osv, och ändå gör hon ett privat vårdval. det rimmar illa tycker jag.

Karin

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

AS, om du inte går på ett MVC som hör till BB Stockholm får du ändå ingen garanterad plats där. Jag fick min bl.a. för att jag redan fött där en gång. Däremot skulle du kunna bli hänvisad dit ifall det är fullt på SÖS när du ska föda.

Och då är jag säker på att det är lika tryggt som att föda någon annanstans i Stockholm. Läkarna som jobbar på BB Stockholm jobbar nämligen även på Danderyds sjukhus som är en helt vanlig förlossning med alla typer av komplikationer, och har alltså samma erfarenhet som de som jobbar någon annanstans. Det här är AF och jag en aning oense om dock. Men statistiiken stöder i alla fall mitt resonemang ;-)

Jag ser fram emot en heldag med förlossningsprat! Gärna med många olika infallsvinklar. Själv har jag den odrägligt naturliga ännu så länge. Vi får se vad jag tänker efter ytterligare en förlossning.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Karin: Din kommentar ligger på gränsen till at tas bort. Den tillför inget alls till debatten utan är bara ett angrepp på mig. Men just nu är jag på ganska bra humör så jag låter den vara kvar tills vidare.

Anonym sa...

Workshop i förorten, jag är för! Det gör ju då verkligen ingenting om du har hunnit göra det en gång till.
Sen är jag lite irriterad på anonym och karin. Jag tycker verkligen illa om människor om blir så provocerade av att man försöker göra saker enligt sin egen övertygelse att de attackerar på minsta lilla bevis på att man inte är perfekt (och då gärna utifrån egna värderingar). Fråga er själva varför ni blir så provocerade av präktigheten? Är det på grund av dåligt samvete? Desutom är väl Kattmamman inte skyldig att svara på alla frågor som anonyma människor skriver i kommentarsfältet på hennes blogg?

Anonym sa...

äh, inte kan du väl anse att Karins kommentar ska tas bort? kom igen, lite kritik klarar du väl va?
hon har ju rätt till viss del. man står ju sig själv närmast, så även du antar jag? fast det är väl lite det de negativa vill peka på, att vi som läsare av din blogg fått intrycket av att du inte är. det känns lite motstridigt faktiskt. och du är inte skyldig att svara på alla frågor, men jag kan ju tycka att det blir konstigt att låta bli, så länge läsarna skriver något som passar typ.

jag är oxå lite småintresserad av att veta hur du skulle reagera om du blir tvungen att byta?

mvh Elin S

Anonym sa...

Vill bara inflika att det väl är fantastiskt bra att människor som har normala graviditeter föder på ställen som tex BB Stockholm.
De finns ju till för att det inte ska bli fullt på de BB som har specialkompetens och som MÅSTE ha resurser att snabbt ta emot komplicerade förlossningar.
Jag förstår precis hur AF tänker - men man kan ju lika gärna resonera att man (eventuellt) tar en plats på SÖS för någon som hade behövt den bättre... eller...
Och ang anonyms önskan att alla BB ska ta emot alla typer av komplikationer så är det ju helt befängt! Var skulle de resurserna komma ifrån? Troligen är det väl så att BB Stockholm bara får ta emot okomplicerade graviditeter eftersom man inte vill riskera att resurserna på SÖS utarmas.
Så ser det åtminstone ut här i Göteborg där bara ett av regionens sjukhus har specialförlossning.
/Lisa

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Anledningen till att jag inte svarat på alla frågor är att svaren finns att läsa i min blogg.

Jag har tidigare skrivit om varför jag valt BB Stockholm och hur det skulle kännas att inte kunna föda där igen.

Jag känner verkligen inte att jag har någon skyldighet att svara på påståenden om varför jag inte är som någon läst mellan raderna i min text att de tycker att jag skulle vara.

Anonym sa...

AS- Grattis!!! Workshop låter kanon!

Kattmamman- Svårt att säga nåt om statistik som baserar sig på att ett gäng får allt det lätta och ett gäng allt det svåra. Skulle snarare påstå att det betyder att gänget som får det svåra är duktigare eftersom de kan matcha gänget som får det lätta trots sämre förutsättningar... ;-) Men vi är inte riktigt överens där, det kan vi i alla fall definitivt vara överens om!

/AF- som var väldigt glad att SÖS hade hela traumateamet som stod beredda på samma våning för att laga mig efter min förlossning!