söndag, november 30, 2008

Till AF och tisalen

Jag kan nästan lova er att om ni föder barn igen vaginalt så kommer ni att öppna er väldigt mycket fortare än första gången. Om man hade ett långdraget öppningsskede vid första förlossningen kan man oftast halvera det till andra säger de som vet.

Ni får tänka på att det här faktiskt är tredje gången jag föder (jag födde ju mitt missfall som var ganska stort) så det är inte så mirakulöst och ovanligt att öppna sig så lätt som jag gör!

*uppmuntran till er*

5 kommentarer:

Cinks sa...

Och jag kan inte låta bli att undra hur jag ska räkna. Kommer jag att öppna mig lika snabbt som en flergångsföderska? Visst, jag har fött barn förut men vad jag förstår så räknas jag som förstagångsföderska igen eftersom det var tolv år sen. Jaja, det hoppas jag att jag får svar på snart. Kanske kan vara nåt att ta spana på...*hehe*

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Enligt den barnmorska som höll en repetitionskurs för flerbarnsföräldrar som vi var på var det bara en myt att det spelade roll hur länge sedan man födde sitt förra barn.

Hon hade nyligen förlöst en kvinna vars förra förlossning skett 18 år tidigare, och hon var tydligen lika mycket flergångsföderska som de som fött barn med ett års mellanrum.

Anonym sa...

jo det är klart...men jag är avis i alla fall...för någon smärtfri öppning eller snabb förlossnin kommer jag ju aldrig att få uppleva. Nu har Tisalen de barn hon önskat sig...fler kan jag inte hoppas på och fler ska vi inte ha säger sambon.
/Tisalen

Anonym sa...

Du är gullig du som tänker på oss *puss*

/AF

Anonym sa...

Låter kanon för mig som också går och väntar på mitt andra barn (BF+5). Min första förlossning var en igångsättning (v42+0) på SÖS. Från första regelbundna värken till dottern föddes tog det 9,5 timma. Det jobbiga var att det var 2 timmars krystningsskede som jag verkligen hoppas få förkortat denna gång! Var helt slut och fick hjälp sista 2 min med sugklocka (läkaren behövde bara dra lätt under de 2 sista värkarna). Är rädd att få lika utdraget krystiningsskede även denna gång..

Lycka till med din förlossning! Vi kanske ses på SÖS :-)

/ ERS-ryttaren