fredag, november 28, 2008

Behövs tydligen inga värkar

I morse vaknade jag med en lätt släng av feber och en tyst mage. Vad jag än gjorde i form av buffar på magen, dricka söt kall saft eller äta apelsiner fick jag inget som helst gensvar från den där inne.

Så jag ringde SöS som berättade för mig att de inte hade tid just nu... tack för det. Och min MVC-mottagning har inte telefontid förrän klockan nio. Men vi gjorde oss ändå i ordning för att åka in till MVC och förhoppningsvis hitta någon som kunde lyssna på hjärtat. Precis när vi skulle gå ringde SöS igen och berättade att de bokat in mig för undersökning så fort jag kunde komma in, tydligen hade det suttit en vikarie eller något och svarat när jag först ringde?!?

Bilköerna var förlamande och det tog oss trekvart att komma in till SöS, Lillkatten kräktes ner hela sig, hela sin stol och hela min arm på vägen. Vi väljer att tolka det som att han var åksjuk och inte kräksjuk för han mådde helt bra när vi stannade bilen.

Eftersom vi inte ville släpa in ett nerkräkt barn på förlossningen fick jag gå in själv och Kattpappan körde Lillkatten till mina föräldrar.

Ganska omgående fick jag göra ett CTG som visade på en pigg bebis med bra hjärtljud, men fortfarande inga rörelser. Jag fick dricka skitäcklig söt saft, men bebis fortsatte att vara helt stilla.

Så då fick jag träffa läkaren. Hon kände utanpå och gjorde ultraljud, och allt såg ut precis som det skulle. Vattenmängden var också bra.
Och så avslutade hon det hela med att göra en vaginal undersökning. Livmodertappen var helt utplånad och jag var öppen fyra centimeter... Hallå, jag har inte känt ett skit, och så har jag öppnat mig halvvägs. Hon kunde känna bebisens huvud och killade på den, och äntligen vaknade den till och jag kände rörelser. Tydligen svepte hon lite hinnor också, och sa att nu kommer snart barnet. Men du får inte föda idag, för samtliga förlossningar i hela Stockholm har fullt.

Och nu sitter jag här och undrar om det onda i ryggen jag känt hela morgonen egentligen är värkar? Förra gången kände jag mest i magen, men det behöver tydligen inte vara lika från gång till gång? Jag vill verkligen, verkligen varken föda hemma eller i bilen, så det känns ganska viktigt att förstå vad som händer, särskilt ifall vi behöver åka långt.

17 kommentarer:

finnjonna sa...

Oj oj oj. Tur ni åkte in för koll så du fick veta att det nästan egentligen startat... 4 cm redan. Hoppas bebis väntar till över helgen kanske eller nåt sånt så ni inte behöver oroa er för fulla förslossningar. Men fy att få veta en sån sak, "föd inte idag", som om det var helt upp till dig.
Lycka till och styrka nu! Snart har du en minikatt hos dig.
Kram.

Yogamamma sa...

Igår när jag var på min yogakurs med temat "förlossningstema" berättade min yogalärare att det står inskrivet i djurskyddslagen att man inte får flytta på en kalvande ko. Men födande kvinnor ska tydligen flyttas både hit och dit och dessutom få höra att det inte passar att föda idag eftersom det är fullt på alla BB.
Jag bli arg för det bemötandet!
Men mest av allt är jag glad för att du snart, snart får träffa din nya bebis. Vad häftigt!
Stor kram och lycka till!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det finns ju de som blir upprörda över att jag tänker föda på BB Stockholm... men jag har min garanterade plats där. Jag har ringt och pratat med dem och det är inga problem.

Problemet för mig är bara att det är ganska långt till BB Stockholm, och min backup-plan ifall det skulle gå fort har varit att åka till SöS eller Huddinge, men nu verkar det som att de utvägarna är stängda.

Och sen blir jag förstås upprörd över att platserna kan ta slut... även om jag personligen har en plats.

Anonym sa...

Det där om kalvande kor har jag tänkt på flera gånger...eller födande tikar. Nåde den som orar en födande tik men en kvinna i värkar ska forslas hit coh dit....nåväl grattis till 4 cm :)
Nu gissar jag på ett snabbt slutskede. Poff och ajaj så är bebben här :) jag tippade på en gosse väl? I december? Nåja nu blir det flicka i november ska du se :-) Spännande! Uppdatera varje kvart nu!
Lycka till!/Nissemamma från januari07 gruppen

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jo, det kan vara helt olika, i alla fall var båda mina förlossningar otroligt olika. Härligt att det gått så "lätt" hittills, snart kommer ni vara tvåbarnsföräldrar :).

Lycka till nu!

Anonym sa...

:) Förlpåt. Sitter här och flinar lite. Ja, jag tror ditt ryggonda är värkar. Så hade jag första vändan. Andra gången hade jag ont i ljumsen men det var tydligen värkar det också!

4 cm, det är ju helt galet dock! Tänk va kroppen kan utan att man ens känner det.

SNART är det dags. Andas lite, ta det lugnt och samla kraft.

Tänker på dig.

Anonym sa...

Nämen oj! Ska resa bort i helgen och kommer nog inte ha tillgång till uppkoppling, så nästa gång jag läser hoppas jag att jag får läsa att du fått en minilillkatt. Stort lycka till!!

Linda sa...

Jag hade nog mest ont i ryggen först när Linus förlossning startade...

Kram och lycka till med fortsättningen.

Pia sa...

Vilken tur att ni fick komma in och kolla så du ändå är förberedd på att det är på gång. Även om det nog inte är särskilt vanligt så vet jag åtminstone två som har haft det ungefär som du. De har i princip inte känt någonting av öppningsskedetr och sedan har bebisen bara kommit. LIte omtumlande.

Jag hoppas bebisen håller sig inombords (eller vad man nu ska säga) tills rusningstrafiken är över åtminstone så ni slipper sitta i bilkö på väg till BB.

Kram Kram

Anonym sa...

Stort lycka till nu!

RosaMilton sa...

Jag tror du kommer märka när det sätter igång på allvar, men jag tror det kommer att gå undan! I såna här fall borde man kunna få hem en barnmorska om man har svårt att hinna. Det hade varit det bästa. Men om då åker på första riktiga värken så hinner du tror jag och så får man faktiskt åka i bussfil om man håller på att föda barn. Men av två oönskade fall så hoppas jag ändå att du väljer att stanna hemma om alternativet är att föda i bilen på Västerbron.

Tudorienne sa...

Eh vadå?
Du var öppen fyra cm och fick åka hem och blogga? Jag fattar inte, ska det verkligen gå till så? "Du får inte föda idag" är det nåt barnmorskelingo som jag inte fattar?

Tudorienne sa...

Och - lycka till nu! Hoppas att allt går bra! Skönt att bebis mådde bra ändå.

Anonym sa...

woah,vad spännande!!!!
men du,vad gör dom OM OM OM det är fullt på BB Stockholm då?
kör dom iväg nån annan som inte hade garanterad plats?

jag går hos BM i Gamla Stan denna gången, och dom har platsgaranti där, men eftersom jag ska få planerat snitt blir det ändå på SÖS. vi väntar en lillprins förresten:)
många kramar o spännande lycka till!!!!
kram Kattis och Moa från AFF

Anonym sa...

Jag var ju nästgårds, på Danderyd idag på vändningsförsök och där verkade det iallfall inte fullt?!? Stor tumme för att allt faller på plats i tid! Kram!

Barnets mamma sa...

Oj! Spännande!!

Anonym sa...

Orattvist....det tog 19 timmar med varkar vart 3de minut for att jag skulle oppna mig 4 cm....

Nejra, det later toppen! Jag haller alla tummar for att bebisk kommer ut snart sa vi far traffa den!

Det har med fullt och inte kan andra sig heltpa en halvtimma, sa det ska man nog inte noja over!

/AF- pa lillebrors engelska tangentbord