måndag, november 17, 2008

Det är ju jag som ska moralpanika

Det är jag som brukar moralpanika när det gäller alkohol, så därför blir jag lite förvånad när flera svarat mig att det är självklart att Kattpappan inte ska dricka någon alkohol innan förlossningen eftersom det är hans barn också.

Jag antar att jag missförstår vad ni menar, eller att ni missförstår mig. För inte spelar en liten drink med låg alkoholhalt sippad på i flera timmar någon som helst roll för hans förmåga att bli pappa och vara ett stöd under förlossningen? Det enda som påverkas är möjligheten att köra bil.

4 kommentarer:

Jasmin sa...

I många fall påverkas blivande mammans lugn också. Jag krävde också alkoholförbud på min man veckorna innan förlossning. Och jag vägrade låta honom byta till sommardäck på bilen (slutet på mars), omutifall vinterns väldigt sista snöstorm skulle slå till.

Det behöver inte vara rationellt, det ska kännas bra. Kram!

Anonym sa...

Jag tycker inte att det är moralpanik. Det handlar om sunt förnuft och i sunt förnuft ingår det inte att inte vara körbar när förlossningen sätter igång.

Vår fd granne, som är en fullblodsegoist, lyckades bli av med sitt körkort några veckor innan deras andra barn skulle födas. Han hade köpt en ny Audi, med en massa hästkrafter, och det fick sambon förstå att den måste man ju få prova att köra för fort med. Han blåste igenom poliskontrollen i 130 km/h på Huddingevägen som är en 70-väg och de tog körkortet på stående fot. Nu hade han säkert kunnat köra till förlossningen, men ändå. Hon var väldigt upprörd över det som hände.

Jag håller med Jasmin, man ska kunna känna sig trygg.

Lycka till!!!

//Kicki

Yogamamma sa...

Och jag håller fast vid att jag tycker att han inte ska dricka något. Det har inte med bilkörning att göra, det handlar om att vara fullt närvarande när förlossningen sätter igång. En drink eller ej. Alkohol påverkar. Sedan påverkar det inte hans förmåga att bli pappa. En drink gör inte att man blir en sämre pappa. Drinken i det här fallet handlar om att han ska vara ett stöd för dig och att du ska kunna känna dig trygg.
Om du förstår.

Och jag moralpredikar gärna när det gäller alkohol :)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vad roligt att någon moralpanikar över alkohol mer än vad jag gör! Jag brukar alltid vara värst, jag dricker inte ens själv.

Jag tycker faktiskt inte att det gör något om han druckit lite innan allt sätter igång. Jag föder förhoppningsvis inte inom den närmsta timmen. Och jag upplever inte honom som det minsta påverkad, så mig skulle det inte störa ifall vi ändå hade planerat att åka taxi. Det är välidgt lite alkohol i hans GT :-)