tisdag, november 25, 2008

Jag vill inte behöva avgöra

Lillkattens förskola ska omorganiseras. Det är generationsskifte här i radhusområdet och massor av nya barn tillkommer varje år. Detta medför långa köer till förskolorna.

Så nu ska de bildas en ny avdelning för riktigt små barn, en ettårsavdelning. Avdelningen kommer att bestå av åtta barn och två pedagoger. På Lilkattens nuvarande avdelning går det tre barn födda 07, och vi som är föräldrar till de barnen får själva avgöra om vi vill ha kvar barnen där de går nu, eller om vi vill att de ska byta grupp till ettårsavdelningen.

Lillkatten kommer bara att vara ett år i fyra dagar av 2009, den femte januari fyller han två år, så min spontana tanke är att han inte ska byta grupp. De barn han leker mest med är de som jämngamla med honom, och de är alla födda i slutet av 06. De två andra 07orna är så pass mycket yngre att han inte har något utbyte av dem ännu. Dessutom tror jag att det är utvecklande för honom att vara med lite äldre barn istället för att vara i särklass äldst.
Men... jag tycker att det är jättesvårt att veta. I en sådan här fråga vill jag att de som har utbildning och inte är partiska gentemot mitt barn ska berätta vad som är bäst. Så klart att jag tycker att han klarar sig bra med de större barnen, och ligger på ungefär samma nivå som dem, men de kanske ser något som inte jag ser.

I morgon ska jag be att få ett litet samtal för att höra vad de tycker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker helt klart att han ska vara med de större barnen, då hänger han på i utvecklingen. Han är två år och då ska han inte vara i ettårsgruppen överhuvudtaget, för han kan så mycket mer än de.
Vår äldste gick i syskongrupp redan från början, han började när han var 16 månader. Det har gått jättebra! Han har lärt sig jättemycket när han observerat hur de stora leker. På det dagiset hade de grupptid med de barn som var i samma ålder, så han fick ju pedagogisk verksamhet som var avsett för rätt åldersgrupp också.
Oj, det blev kanske lite rörigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Flytta inte lillkatten tillbaka till ettårsgruppen! Hälsn Majjen

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jo, så resonerar jag också. Men jag vill få det bekräftat av personalen som ser honom i gruppen varje dag.

Jag har bokat in ett samtal med den person som ska vara ansvarig för den nya gruppen, i morgon.

Anonym sa...

Barn som är tidigt födda är ju nästan ett år äldre än de andra barnen födda senare på året -så sett bör han ju vara med de äldre barnen.

Sedan bör man även se till hur han har det i kamratgruppen, men eftersom jag fick intrycket av att han trivs och har vänner så kan det bli omtumlande för honom att byta grupp -även om barn klarar det också. De klarar det mesta, flexibla som attan, det är vi vuxna som är som gamla skorpor...

Nu är jag ju bara snart gymnasielärare och inte förskollärare, men hela min släkt är lärare så vi har ofta haft de diskussionerna vid middagsbordet...