torsdag, januari 24, 2008

Strategi

Min strategi för att klara dagen utan någon sömn är följande: Jag går på dagens föreläsning och försöker vara med och ta så mycket anteckningar jag orkar. Det finns inga kursböcker, så missar man någon föreläsning så går det inte att ta igen senare.

I morgon har vi ett litteraturseminarium, och det ska delas ut artiklar som ska läsas i eftermiddag. Jag tänker prata med läraren, mumla något om barn, och att jag inte har fått sova något i natt. Det är inte snällt att skylla på mitt genomsnälla hela-nätterna-sovande-barn, men att ge sig in i långa förklaringar om min sömnproblematik känns inte aktuellt. Och så hoppas jag att jag får lite uppskov från att läsa allt för många artiklar just ikväll. Så kan jag när jag kommer sitta på köksgolvet tillsammans med Lillkatten och bygga med klossar ända tills det är dags att lägga honom, och gå och lägga mig själv samtidigt. Eventuellt tillsammans med en näve sömntabletter... eller så låter jag bli dem. Jag har inte bestämt mig.

Jag ska även ringa vår BVC-sköterska och fråga henne om hon tror att det finns något samband mellan amning och sömnproblem.
Jag har letat information om det sambandet, men bara hittat artiklar där det står att man ska sova bättre av att amma. Men det är flera som berättat för mig (bl.a. här i bloggen) om att de haft samma problem som jag under amningsperioden. Jag hade visserligen sömnproblem långt innan jag blev gravid, men så här svårt att sova har jag aldrig haft tidigare.

Jag har även skickat iväg ett mail till kursansvarig för förra kursen, för att försöka ta reda på om jag klarade tentan eller inte. Det kan vara oro för det som spökar, och som hindrar mig från att sova.

Och jo, om den här texten är osammanhängande så ber jag om ursäkt, och tror nog att ni förstår att det inte är helt lätt att få ihop det när man inte sovi något på ett tag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har själv inte sömnproblem men insomningsproblem. För mig funkar det att ligga framför TVn med en välkänd TV-serie på DVDn. Somnar inom en timme i alla fall utan att tankarna överfaller en hela tiden eftersom hjärnan följer med i den välkända TV-serien som jag kan utantill och innan vid det här laget... *s*

Hoppas du får bukt med dina sömnproblem. Det är pest att ligga vaken!