onsdag, januari 23, 2008

Karriär vs Moderskap

I sommar ska jag fortsätta min föräldraledighet. Jag och Lillkatten ska få tre långa underbara månader tillsammans innan han börjar på dagis.

Jag har sett fram emot det sedan första dagen jag började plugga, och jag har räknat veckorna.

Jag börjar bli klar med min utbildning och går bara avancerade kurser nu. På de här kurserna är vi ganska få, och man lär känna de som håller i kurserna ganska bra. Jag har (indirekt) blivit erbjuden minst två sommarjobb.
Vill jag göra akademisk karriär, vilket jag ju vill, är det skitkorkat att inte hoppa på de här möjligheterna. När jag sen ska söka doktorandtjänst är det tusen gånger större merit att ha jobbat på en institution än att ha varit föräldraledig.

Att få vara med mitt barn är viktigare än alla karriärmöjligheter i världen. Men jag önskar att jag hade tänkt lite mer innan vi planerade vår ledighet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Jag är en frivilligt ofrivilligt barnlös akademisk karriärstyp som gärna läser din blogg. När jag var doktorand tänkte jag att mina kollegor med barn var från en helt annan planet än jag. Det tycker jag nog eventuellt fortfarande, om just de kollegorna, men när jag läser detta blogginlägg inser jag att man kan vara kollega med barn och ändå från samma planet som jag. Jo, det är en större merit att ha jobbat extra på en institution än att ha varit hemma med barn. Men man måste ju inte göra det jobbet just på sommaren. När Lillkatten går på dagis, och alla andra studenter läser sina obligatoriska kurser kan du väl jobba oktober, november och december på något av de där ställena där du kunde ha sommarjobbat? Med undantag för vissa säsongsbundna forskningsprojekt så är det minst lika mycket aktivitet under resten av året - det är bara inte så många studenter som har möjlighet att jobba då.

RosaMilton sa...

Lite nyfiken... Så här i efterhand hur önskar du att ni hade lagt upp det? Med facit i hand sas...

MvH/Stockholmstjejen som gärna läser din blogg

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag skulle tagit de första nio månaderna och min man de senare nio. Det hade passat bättre både ur amningssynpunkt och ur jobbsynpunkt.