onsdag, januari 16, 2008

Förskolor och genusplaner

En av våra grannar är barnskötare och jobbar på en privat förskola. Förskolan har speciell miljöprofil och jobbar mycket med genusfrågor... alltså precis sådant familjen katt tycker är viktigt.

Vår grannes son går på förskolan där hon jobbar, men när Lillasyster föddes och vår granne skulle vara föräldraledig bytte han förskola och hade turen att få plats på förskolan som ligger på spottavstånd från våra hus. Det är också en privat förskola och den har väldigt gott rykte, det är svårt att få plats.

Efter några veckor på den nya förskolan började grannens 2½ år gamla son prata om att han inte ville ha vissa av sina kläder, kläderna var tydligen tjejkläder. Vår granne frågade då på den nya förskolan vad man har för genusplan och fick svaret "Vi försöker ju tänka på att killar också får ha tjejfärger" Jag får ont i magen när jag tänker på att det här är förskolan som har jättebra rykte i vårt område, hur kan de andra förskolorna tänkas vara? Om till och med personalen bekräftar att det finns tjej-och-kill-färger, hur är det då ställt med allt det viktiga arbetet att försöka bekräfta barnen som individer och inte som kön?

Vår granne antydde att det fanns möjlighet för Lillkatten att få en plats på hennes förskola. Det är en förskola som ligger i ett helt annat område, på en annan tunnelbanelinje. Vi skulle få det meckigt med hämtning och lämning. Dessutom ligger förskolan i ett väldigt homogent medelklassvillaområde. Lillkatten skulle inte som här i vår förort få chans att träffa barn från blandad bakgrund, och barn från olika kulturer. Vad är viktigast? Vi vet inte ännu, och som tur är, så dröjer det länge innan vi måste bestämma oss.

3 kommentarer:

Isidor sa...

Det är lite motsägelsefullt att å ena sidan vilja att Lillkatten ska få ha rosa kläder, och å andra sidan att säga att man vill att han ska gå i ett dagis där alla samhällsklasser och etniska grupper i landet finns representerade.

Om jag förstått det hela rätt är det ju så att de dagis där man har bäst koll på sådant är de dagis vars barn bor i de andra områdena

Anonym sa...

Jag skulle valt ett dagis i närområdet främst av praktiska skäl. Dagislämningar och hämtningar MÅSTE vara smidiga, annars står man inte ut. Det är det viktigaste skälet för min del. Sen tro jag att om jag måste välja mellan mångfald och genusfokus så väljer jag mångfald. Den biten har jag svårt att ge mitt barn på egen hand, men de värderingar jag har kommer prägla mitt barn resten av livet, oavsett vad de säger på dagis :-D.

Ida sa...

Håller helt och hållet med mammajobbar. Det viktigaste när man börjar jobba (även om man inte jobbar heltid) är att det flyter någorlunda smidigt med lämningar hämtningar. Tiden hemma blir värdefull och onödig transport är inte alls kul. Dessutom är det ju en fördel när de blir lite äldre om kompisarna finns i närheten och går att återfinna på lekplatser och dyligt.

Jag tror också det viktigaste är hur man som föräldrar uppfostrar sina barn även om det givetvis är trevligt om dagis delar ens värderingar. Kan säga att jag långt ifrån alltid färgkodar mina två barn korrekt (en tjej och en kille) och på vårat högst ordinära kommunala dagis har det aldrig varit några problem när tjejen kommit i samma kläder som någon av killarna eller killen kommit i knallrosa overall.