lördag, januari 12, 2008

Ni som är så bra på språk

Jag vet att jag har en del riktiga språkproffs som läsare, så jag undrar en sak.

I vår familj pågår det en diskussion om det heter "Ett paket" eller "En paket" och om det heter "Flera paket" eller "Flera paketer"

En av oss påstår att bara det ena är korrekt medan den andra påstår att båda är lika korrekta. Inte ens konsultation av SAOL har gett oss svar på vårt käbbel. Så även om jag inte tror att någon av oss kommer att vika sig bara för att ni kloka har gett er dom i målet, så kan det vara intressant för oss att se vem som har mest rätt (om det är jag, annars blir jag kanske sur)

10 kommentarer:

e sa...

Det heter "ett paket" och "flera paket" och inget annat.

Anonym sa...

Ett paket och flera paket.

Anonym sa...

Nämen oj.. Det heter "ett paket" och "flera paket". Såklart =)

KaKi sa...

Låter som att en av er är västgöte ;-)

Det heter på riktigt ett paket och flera paket

Men när jag åker hem heter det ibland en paket och flera paketer (eller tom paketetar)

Anonym sa...

Enligt Nationalencyklopedins ordbok (och mig) heter det ett paket, flera paket, de paketen.

Anonym sa...

Jag håller med de föregående i den här saken.

Anna-Bell sa...

Flera paketer?! Är det raketer han/hon tänker på?!

Anonym sa...

I min SAOL från 1986 står det "paket, -et, äv. [prov.] -en,; pl. = äv. [prov.] -er" vilket innebär att också en paket-flera paketer kan accepteras (även om det för mig låter konstigt), men bara används "provinsiellt", alltså det bekräftar ungefär vad Kaki skriver. Någon av er förespråkar en lite mer "lantlig" variant.

Anonym sa...

Precis som saol säger har vi i vårt hem kommit överens om att det är, känns ju bra att få det bekräftat. Min make använder en paket, men är medveten om att det är en dialektal variant. Det beror ju på vilken stilistisk nivå man vill lägga sig på. Nöjer man sig med en provinsiell touch så fine ; ) Fast så långt som till paketer min make inte gått. Däremot kan han säga han istället för honom, fast helt medveten om att det är dialektalt. Om det finns någon språkvetare som kan reda ut hur det ligger till med det rent grammatiskt så vore vi tacksamma, det ägnade vi oss åt en bussresa till västkusten. Men med språkkunskaper som länge legat i träda blev vi lite osäkra. Är det när det är dativobjekt det ska vara honom, eller hur är regelen (som man säger i närheten av triangelen om man vill känna sig grym)
/AS

Anonym sa...

Ett paket, flera paket.

Jag tror att paketer är en dialektal böjelse, tror den är rätt vanlig i södra Sverige. Har bla hört den i Blekinge.