tisdag, januari 22, 2008

Sömnen igen

Under förra kursen som verkligen var en bra kurs lyckades jag sova helt ok. För mig är helt ok minst fem timmar, och periodvis hela nätter.

Under tentapluggandet knaprade jag tabletter igen, och det fungerade så där. Vissa nätter vaknade jag och låg vaken i timmar ändå.

Nu när tentan är avklarad är det dags att sova utan tabletter igen. Jag läser nu en kurs som jag verkligen inte behöver, den är rolig, men har egentligen ingenting med min kommande examen att göra. Jag läser den bara för att ha något att göra innan jag om fem veckor ska läsa en obligatorisk kurs.

Visst vore det roligt att klara den här kursen, och fler poäng tar mig närmre examen. Men jag behöver inte vara stressad. Klarar jag den inte händer ingenting. Och jag är inte stressad.

När jag nu varje natt vaknar vid 2-3-tiden har jag inte det minsta ångest. Jag är bara klarvaken och kan omöjligt somna om.

I natt sov inte ens Lillkatten i min säng, så det fanns verkligen ingenting att skylla på för att jag inte sov.

Vad är det för fel på mig nu då? Varför vaknar jag på nätterna?

Sömntabletterna fungerar förresten inte mot den här vakenheten eftersom de är lugnande tabletter, och jag är ju lugn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ammar du fortfarande? Jag har sovit dåligt i alla perioder av stress, långt innan jag fick barn, men när jag var gravid eller ammade spelade det ingen roll om jag var lugn som en filbunke. Låg vaken flera timmar varje natt ändå. Efter att jag slutat amma tog det lång tid att lära om, och det gjorde jag med hjälp av dåsighetstabletter. Är övertygad om att det var något hormon som ställde till det ytterligare. Får fortfarande kass sömn av stress dock.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag ammar fortfarande, och jag fasar för att det skulle vara skälet. Jag älskar verkligen att amma, och hade tänkt göra det minst ett år till (om Lillkatten vill)

Om jag provar att sluta amma, och så hjälper inte det mot sömnen är det ju kört att börja om med amningen...

Jag hoppas att det ska lösa sig på något annat sätt.