måndag, januari 14, 2008

Inte så solidariskt kanske

Exakt hur fräckt och omoraliskt är det att tacka ja till en kursplats på en kurs man inte tänker läsa, när det brukar finnas reserver?

Jag har blivit antagen till kurser både på kemiinstitutionen och på biologiinstitutionen, och jag planerar att gå biologikursen, men för att helgardera mig, ifall något på något sätt skulle ha blivit fel skickade jag just ett mail till studievägledaren på kemi och sa att jag tyvärr inte kan delta på uppropet, men att jag ändå vill behålla min plats.

2 kommentarer:

Fia sa...

När det gäller Uppsala så finns det alltid gott om platser över på alla kemikurser. Är det inte samma situation i Stockholm?
Institutionerna brukar dessutom få pengar efter antalet registrerade studenter. Så även om du inte tenterar kursen så får de ju iaf en liten slant tack vare dig :)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Faktiskt har det varit reserver som inte fått platser på biokemikurserna de senaste åren. Jag tror inte att det är studenterna som är så många, utan jag tror att man helt enkelt minskat antal kursplatser för att slippa ge kurser för bara två studenter som det ofta blir på biologen där det finns ett mycket större kursutbud.