söndag, december 31, 2006

Bakat?

I min ankomstgrupp ställdes frågan vilka som hunnit baka och fylla frysen med fikabröd till eventuella besökare som vill titta på bebisen.

Vi har absolut inte bakat.

Av naturliga skäl eftersom vi bor i flyttkartonger. Men framförallt för att jag inte har några planer på att vara perfekt värdinna när vi dödströtta precis kommit hem med en ny varelse. De som vill ha något att äta får gärna ta med själva... eller så kanske vi kan bistå med en torr vetelängd inköpt i en lågprisbutik samtidigt som vi köpte blöjor.

8 kommentarer:

Isidor sa...

Vad i h*te?! Har du inte bakat, kvinna? Ska vi behöva skämmas när vi får gäster? Suck! Du är helt hopplös!

Anonym sa...

Jag trodde verkligen att dom flesta tog med sig fika eller mat när dom hälsade på hos nyblivna föräldrar, men tydligen tänker inte föräldrarna så modernt.

Vore ju en helt annan sak om dom hade skrivit och undrat om alla hade lagat mat och fryst in till sig själva så dom slapp laga mat när bebisen kom(men det e ju svårt för er mitt i flytten)

Anonym sa...

Aldrig i livet att jag skulle ställa mig och baka höggravid bara för att eventuella gäster skall få fika. Vill dom ha nåt får dom ta med eller så är dom utan :)

Solkatten sa...

*s* Helt rätt!

Anna sa...

Väldigt ambitiöst folk i den ankomstgruppen. Jag skulle då aldrig ställa mig och baka för att ha att bjuda på. På sin höjd får sambon köpa kakor på affären... om man ens orkar med besök av allt och alla.

Kapybaran sa...

ett: besök tar man emot i den mån man orkar. släkt och vänner har inte _rätt_ att få se bebisen första veckan, däremot har bebis och föräldrar _rätt_ att få landa i sin nya värd i det tempo som passr just dem.
två: välartade besökare har vett att ta med fika/mat och att gå hem efter lagom lång tid.
tre: önskar er ett fantastiskt år med allt nytt ni står inför.

treochetthalvt: kan vara idé att fylla frysen med mat innan ankomst. vi gjorde det inte, och jag har fortfarande svårt för fryst pyttipanna som vi levde på i tre veckor eller så ;-)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag bakade faktiskt en omgång bullar. Som vi sedan åkt upp låååångt innan ungen kom. De var jättegoda *s*.

Anonym sa...

Jag tycker att om man kommer på besök hos nyblivna föräldrar så är det trevligt sätt att ta med fikabröd själv. Jag tycker det är lite fräckt att förvänta sig att föräldrarna ska bulla upp. Antagligen får de ju en massa besök med en ny bebis och det blir ju ett himla bakande i så fall.

Och jag tycker nog också att som gravid och nära förlossning så känns det rätt överambitiöst att fylla frysen med bullar för att vara förberedd. Men gillar man att baka så kanske det är bra...