fredag, december 08, 2006

Målbild

Vi går ju på kurser nu för att lära oss att föda barn. Och det är väldigt viktigt att man har en målbild att se fram emot under förlossningen har vi förstått. Jag kan förstå meningen med målbilden men klarar ju inte av att tänka tanken att vi verkligen kommer att få ett barn. När jag försöker börjar jag gråta. Så jag har en målbild där min fina bärsjal ingår, i målbilden ligger det ett barn i sjalen men barnet syns inte.

Dessutom har jag en alternativ målbild och det är en bild av mig själv som tränar på gym, jag har platt och snygg mage igen och har fått tillbaka min kondition. Maximalt ytlig målbild jag vet! Men jag är så rastlös av att inte kunna träna så att det är vad jag ser mest fram emot just nu.

När jag satt i barnlöshetsträsket kunde jag nog inte tänka mig att det var det jag skulle se fram emot så här mot slutet av graviditeten. Men vad jag drömmer om handlar ju om alla misslyckanden vi fått utstå på vägen som gör att jag inte klarar av att hoppas. Det handlar inte om att jag inte förstår vilken underbar gåva jag fått som lyckades bli gravid. Jag försöker att leva i nuet och ta vara på graviditeten just nu, för att sedan kunna tänka tillbaka och glädjas... även om jag inte klarar av det nu.

5 kommentarer:

Anna sa...

Min målbild var att gå med barnvagn på ett friluftsmuseum här när det var midsommarfirande. Inte kunde jag på den bilden se att det låg ett barn i vagnen. Man funkar inte så.

Njut så gott du kan. Sedan, när du sitter där med en liten tjockis på några månader i famnen, kommer du att titta tillbaka på dig själv och le och känna värme. Och förälskelse faktiskt.

Kram!

Anonym sa...

Det tycker jag var två väldigt kloka och realistiska inre bilder. En kropp som är frisk och stark och vacker, och någonting hemlighetsfullt som tynger ens bärsjal. Två positiva tankar att vila i.

Kapybaran sa...

Dina målbilder ska vara till för DIG, inte för någon annan. Så känner du att bärsjalen resp din vältränade mage är vad som får dig igenomdet hela, så är det rätt bilder för just dig.
Heja heja!!!!

PS vet inte alls hur du tänkt dig förlossningen, men ett tips (som du får strunta i hur mycket du vill) från en frälst är att hyra en TNS. Den var min bästis gnm mina 13 timmar.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Äsch, jag har inte målbildat alls under någon av mina två graviditeter, det gick bra ändå :-).

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Kapybaran: En TNS att hyra står på önskelistan. Och vi borde kunna skrapa ihop pengar till en sådan.

sassamamma: Jag tror att du har en poäng där... Men eftersom jag är en lydig student så gör jag som mina lärare säger. Sen får vi se om jag verkligen kommer att använda dem? Jag tror mer på mantran av typen in - ut (Vid andningen alltså)