tisdag, december 19, 2006

Inkonsekvens på hög nivå, eller?

I gårdagens DN debatt säger sig Fredrik Reinfeldt och Andreas Carlgren vilja minska utsläppet av växthusgaser med 30 %. Ingenstans i artikeln kan jag dock hitta ett enda konkret förslag på hur man avser att förverkliga detta.

Samtidigt har SL:s styrelse (de som bestämmer över lokaltrafiken i Stockholm, och som har borgerlig majoritet) bestämt sig för att höja avgifterna på resor med kollektivtrafik med upp till 450 % (beroende på hur långt man åker)

Jag förstår inte riktigt på vilket sätt utsläppen minskar genom att man gör lönsamheten i att åka kommunalt mindre.
Eller kan det vara så att målen bara är fagert tal som inte har någon verklighetsförankring i den verkliga politiken?

Ja jag har ingen aning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men det är ju logiskt! Om man höjer biljettpriset med 450% så kommer bara några få ha råd att åka buss, tåg mm. Ju färre som åker desto färre avgångar behövs. Ju färre avgångar desto större minskning av giftiga utsläpp.

Och de som inte har råd med bussen, tåget mm, ja de får cykla eller ta häst å vagn, vet ja! Logiskt. =/

Anonym sa...

nej det är verkligen sjukt det där och att chockhöja kollektivtrafiken är ju att ta ett rejält kliv tillbaka . Fattar bara inte hur de tänker jag vill ha den gamla regeringen tillbaka