onsdag, december 27, 2006

Kinas nya regler för adoption

Nu har de kommit, Kinas nya krav på adoptivföräldrar. Hårdast slår de för de ensamstående som inte längre kan adoptera från Kina.

Jag kan inte ens tänka mig den smärta och sorg som måste drabba de personer som stått länge i kö men ändå inte tillräckligt länge för att hinna skicka sina papper. Det finns fortfarande en del andra länder som ensamstående kan adoptera från, men köerna till dem ökar säkert lavinartat nu. Kina var ju ett land ifrån vilket det kom väldigt många barn.

Förhoppningsvis innebär det något positivt att det kommer färre barn från Kina. I bästa fall beror det på att fler barn slipper bli bortlämnade. I värsta fall innebär det hela bara att fler barn får växa upp på barnhem.

Från min högst personliga horisont kan det här vara något positivt. För tillfället klarar jag och Kattpappan alla de nya kraven. Kanske kommer köerna att minska så att vi ifall vi bestämmer oss för att adoptera kan göra det ganska smärtfritt från Kina?
Men i dagsläget gapar jag inte efter syskon. Jag är så otroligt tacksam att jag har någon i min mage som fortfarande lever och bökar runt. Och går det här bra vet jag inte om jag kommer våga hoppas på att få ytterligare en chans oavsett på vilket sätt vi då försöker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! Grattis till graviditeten! Januari är en bra månad för barnafödande. Mina tre små ivf-barn är födda i januari.
All lycka!