torsdag, december 21, 2006

Sjukhusrädsla

Med all respekt för dem som inte trivs med sjukhus och som blir verkligt stressade av tanken på att komma till ett måste jag säga att jag är den totala motsatsen.

Jag blir alldeles lugn så fort jag kommer in genom dörrarna.

Mitt missfall som tillsammans med några omgångar av tandvärk är det fysiskt mest smärtsamma jag upplevt minns jag ändå som en efter omständigheterna fin upplevelse. Jag blev verkligen väl omhändertagen när vi till slut kom in till sjukhuset. Man skulle ha kunnat vara arg och besviken för att jag fick vänta flera timmar på att få träffa läkare eftersom läkaren höll på med en akutoperation, eller så kan man konstatera att sjuksköterskan gjorde ett jättebra jobb med de resurser hon hade att tillgå.

Igår när jag inte kände några sparkar och inte lyckades få någon kontakt trots riktigt hårda buffar i magen åkte vi in till sjukhuset. Direkt när jag ringde sa de åt mig att komma in, inte avvakta över natten som jag var rädd för. Och direkt när vi kom in drogs en ganska stor apparat med barnmorska, läkare, sköterska och blippande apparater igång. Det första som gjordes var att konstatera att barnets hjärtljud var fina om än lite låga... och jag kände mig som en stor fejk och var beredd på att bli hemskickad av någon hånleende sköterska... men så blev det inte. Man gjorde både UL och över en timmes CTG. Allt såg bra ut, men det var ingen som var irriterad på att vi tagit upp deras tid, utan istället försäkrade alla oss att det var bra att vi kommit in.

Vi planerar att föda på BB Stockholm som är ett ganska tjusigt alternativ med fin inredning, men igår var vi på SöS som är ett typiskt svenskt landstingssjukhus med den typiska sjukhusinredningen och jag börjar vackla i mitt beslut. Kanske blir det ändå SöS som vårt barn föds på? Fördelen med BB Stockholm är att vi har platsgaranti där, de har lovat att vi inte kommer att bli vidaresända till något annat sjukhus, SöS kan inte lova något liknande. Men jag gillar verkligen sjukhuskänslan och blir som sagt lugn av den. Och jag tror nog att man kan försöka föda utan smärtlindring om man nu vill det även på en vanlig förlossningsavdelning. En annan fördel för oss är att vi bor verkligt nära SöS men måste åka från ena sidan av storstockholm till den andra för att komma till BB Stockholm, i rusningstraffik kan det ta flera timmar.

Nu önskar jag bara att svensk fertilitetsvård ska bli lika bra som svensk förlossningsvård/gynakut. Inte för att människorna som jobbar på fertilitetsmottagningar i landet är sämre men deras resurser är så begränsade av dum politik att de inte har en vettig chans att utföra bra vård.

7 kommentarer:

Kapybaran sa...

Åh, BB stockholm är magiskt.... Skulle lätt åka dit igen, trots att det tar 45 min utan trafik. Men med twins är man ju portad, tyvärr.
Fast jag tror också att sös är lika bra, det enda jag oroar mig för är om maken får ligga kvar med oss. på BB Sthlm har du ju ett familjerum som väntar.
But then again, komma hem med glad bebis är ju egentligen det enda som är viktigt :-)

Anonym sa...

En undran: kan man inte ringa SÖS först när det e dags att föda och om de inte har plats så åker man till bb-s eller måste man "boka av" bb-s i tid så ngn annan kan bli garanterad plats i stället??

Solkatten sa...

Åh vilken lättnad att allt är okej!

Nu har ju jag i princip bara bekantat mig med gynakuten på SöS, men jag tycker att de har varit jättebra. Min MVC samarbetar med BB Stockholm så vi planerar (fantiserar snarare. Att sätta igång och planera nu känns lite vågat) att föda där. Vart ligger det..? :-o

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Kapybaran: Jag tror att de flesta rum på Sös är sådana där pappan kan stanna kvar. Särskilt när ni får två kan han ju behövas... så man får hoppas att de fixar ett sådant rum åt er.

Anonymous: Nä man behöver inte boka av sin BB Stockholm-plats, så vi behöver inte bestämma hur vi vill göra förrän precis innan vi ska åka in.

Solkatten: Ja det var en enorm lättnad att allt såg fint ut! Jag vågar planera för BB Stockholm-förlossning, för ut ska ju bebisen oavsett vad som händer. Visst är jag larvig... men jag vågar bara planera förlossningen om jag hela tiden har i bakhuvudet att även om den inte lever måste den födas fram. BB Stockholm hör till Danderyds sjukhus, så bor du liksom vi snart kommer att göra i en söderförrort kan det bli ganska lång resväg.

Anonym sa...

Åh, vad rörd man blir av att läsa din blogg! Jag hoppas verkligen att allting kommer gå bra för dig. Hoppas och tror.

Jag tycker också om sjukhus. Trots all stress och all olycka, finns det ett lugn där. Jag har varit en ständigt återkommande patient sedan jag bara var något år gammal och jag har alltid tyckt att det varit lika betryggande att återvända till sjukhuset. Man blir faktiskt alltid väl omhändertagen - trots att folk ofta vill mena motsatsen.

Jag tror att du kommer bli en jättebra mamma!
Lycka till med allt!

Anonym sa...

Skönt att allt var bra :-)

Sös är bäst! För allt! Alla gånger jag varit där för alla möjliga märkliga saker har dom varit suveräna att ha att göra med! De har slagit alla andra sjukhus jag varit på med hästlängder i frågan om seriositet och omtanke!!!!

/Anna - stort fan av SÖS

Anonym sa...

FYI: Sös gynakut är bara snäll och bra om man är gravid. Om man inte är gravid, utan bara råkar ha rent överjävlig endometrios, får man i bästa fall en ipren och tolv timmars väntetid... sen blir man förminskad och hypokondriförklarad.

Nej, jag är inte bitter...

Ha nu en riktigt skön jul (eller motsvarande, ledighet är ju aldrig fel oavsett vad man firar) och må lilla klimpen hålla sig kvar exakt lagom länge!

/Annika, adoptivmamma