fredag, december 01, 2006

Erfarenheterna finns där hela tiden

Min graviditet blir inte som de andras, de som blev gravida när de tyckte att de var redo att bli föräldrar och de som inte födde fram ett dött foster.

Vi går parallellt på en förlossningsförberedande kurs och en profylaxkurs. På båda kurserna har vi pratat om vad den största oron inför förlossningen är.

På den förberedande kursen oroade man sig för att spricka!?!?

För min del känns en sådan oro så främmande och avlägsen. Jag kommer inte att jubla ifall jag inte kan hålla tätt, särskilt inte om det blir så illa att jag bajsar på mig. Men det är ingenting mot tanken på att inte komma hem med ett levande barn.

Jag är inte ett dugg orolig för förlossning eller eventuella smärtor. Jag inser att det kanske inte är så sunt... men jag är så rädd för att även det här försöket att bli förälder ska avslutas i ett oväntat misslyckande som alla andra försök hittills gjort. Den enda erfarenhet jag har med mig är att läkarna och alla andra säger att det här ser jättebra ut, det finns inget skäl till oro... men så i slutändan har något oväntat hänt och jag har stått där med en cysta, med alldeles för många ägg eller med en stor död blodig klump som med otroliga smärtor ska ut. Varför skulle det gå bra den här gången?

Vi går kurser, pratar teorier och köper saker.

Allt det praktiska går att ordna. Ändå klarar jag inte av att visualisera ett levande barn. Inte här hos oss, sådant händer bara andra.

3 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag hade nog också svårt att riktigt tro på det förrän jag hade bebisen på magen. Då gick det bra i några dagar tills hon fick gulsot och jag fullkomligt bröt ihop och bara grät och tänkte på allt hemskt som skulle kunna hända den där underbara bebisen (varför skulle det inte hända oss liksom?). Nu känns det bättre, men jag är rädd för att jag kommer bli en riktig hönsmamma...

Anonym sa...

Förstår PRECIS vad du menar. Vår bebis är otroligt efterlängtad (tog 3½ år med en misslyckad ivf och ett missfall innan) och jag tycker fortfarande med 9 dagar kvar till BF att det är helt overkligt att detta händer!
Min största skräck inför förlossningen är att det ska hända BEBISEN något, vad gör det om jag har svinont och/eller spricker, vad gör det om det händer MIG nåt??? Inte ett smack kan jag säga.
Jag försöker också läsa på och intalar mig själv att allt ska gå bra.
Jag önskar dig all lycka till!
Hälsningar Humlan

Anna sa...

Känner igen mig! Vi som har kämpat länge har väl rotade försvarsmekanismer. Men även "vanliga dödliga" har dessa tror jag, det verkar inte som om någon jag har frågat har kunnat fatta att det faktiskt ska komma ut ett barn. Min BM sa att det var naturens sätt att skydda oss...

Jag känner även igen mig i att jag inte var orolig för saker som att spricka eller att det skulle göra ont (dock för att få kateter - hur patetiskt är inte det!!!).

Kära Kattmamma, detta kommer att gå kanoners! Och när ungen väl är ute så ska du se vad märkligt och förunderligt, då känns det som om den alltid funnits!