fredag, december 01, 2006

Argumentation med min far

Jag och Kattpappan tycker att AP verkar vara ett bra sätt att förhålla sig till föräldraskap. Vi tycker att det låter vettigt med samsovning, långtidsamning och sjalbärande. Men eftersom vi bara läst om det i teorin lägger vi inte någon prestige i att visa att det absolut är det bästa. Visar det sig att det inte alls fungerar i praktiken är vi villiga att omvärdera allt. Men att prova med att inte köpa en babysäng, köpa en sjal och hoppas på att kunna amma så länge som möjligt tycker inte jag är fel.

Det tycker däremot många andra däribland min far. Jag har precis avslutat en diskussion med honom angående samsovning.

P=Pappa
KM=Jag

P - Men ni behöver väl inte göra som alla andra
KM - Vi gör inte som alla andra, alla jag känner IRL har köpt en babysäng
P - Just det, där ser du, man behöver en säng till babyn
KM - Men ingen har använt den särskilt mycket, alla har haft babyn hos sig i sängen första tiden
P - Det är jättejobbigt att ha ett barn i sängen
KM - Men alla har ju ändå barnet i sängen för att de inte orkar lägga tillbaka det efter nattamningen
P - Men ni behöver ju inte göra som alla andra
KM - Men jag sa ju just att jag inte känner någon annan som inte köpt en babysäng
P - Nä just det, det är för att man behöver en babysäng

Och så fortsatte diskussionen så här i en halv evighet, och det är inte direkt så att pappa gjort mig mer intresserad av att skaffa en babysäng. Som det trotsiga barn jag trots allt är vill jag nu bara bevisa att vi kommer att klara oss jättebra utan en babysäng. Men jag ska lägga undan trotset, visar det sig att vi tänkt fel ska jag gladeligen köpa en babysäng, och dessutom le när någon säger "vad var det vi sa"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Var han sugen på att köpa en säng eftersom han tjatade så om en.

Anonym sa...

Jag bara undrar var babyn skall sova på dagtid?
Välkommen tillbaka, förresten!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

På dagtid är tanken att babyn ska sova i sjalen, i vagnen eller i sängen. Helst i sjalen om du frågar mig, men det där kan ju ändras om det blir verklighet att bebis kommer hem till oss.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Föräldrar... *skrattar lite och suckar samtidigt*

Vi köpte iofs en babysäng men vi har inte använt den så värst mycket. Bebisen sover lite här och där. Men sängen är ju bra att hänga morgonrocken på! ;-)

Anonym sa...

Hehe, vilken underbar diskussion med en person som är förälskad i sin tes. Vad nu den var? En diskussion som du inte kunde vinna var det hursomhelst :-)

Har ni en egen säng (fast kanske inte loftsäng dårå) och en vagn går det utmärkt för bebisen att sova i. Eller på soffan eller lite varsomhelst. Vänta med att köpa nåt ni själva inte känner behov av förrän ni vet hur barnet och ni funkar. Och sjal är ju toppen.

Har också saknat dig. har kollat ibland i januarigruppen om du skrivit nåt inlägg och ibland tittat in här för att leta livstecken, men inte förrän NU har du gett dig tillkänna. Kul att se dig igen och hoppas att ni ska trivas med nya huset

Kram Fixo fd SABG m fl snack

Anonym sa...

Jag skulle kanske förklarat min fråga ovan med att mina barn sov hos mig på natten, men ofta i spjälsängen på dagen. Hade också en gammal barnvagn hemma som de sov i dagtid ibland och som man då praktiskt kunde flytta mellan rummen. När barnen blir större och kan börja rulla och röra på sig mer, kan det vara praktiskt med ett sovarrangemang där man är säker på att de inte åker i golvet. Men det ordnar ni säkert när den dagen är inne, det behöver ni ju inte tänka på nu.

Anna sa...

:-D
Babykorgen stod i princip oanvänd de första två månaderna. Numera är det faktiskt så att Emmy sover bättre när hon inte ligger i våran säng, vi stör varann liksom.

Jag tror absolut på att man ska vara så nära som möjligt från början. Men jag tror också att det kan vara smidigt att känna in när babyn är i en fas då den blir lite mer självständig. En naturlig övergång typ... Så har min filosofi varit i alla fall. Jag kommer nämligen aldrig att använda mig av hemska skrikmetoder eller så, så jag VILL att sovandet ska funka av sig själv den naturliga vägen.

I hope i alla fall :-)

Anonym sa...

Hej! Kul att se att du är tillbaka på nätet. Jag har saknat att läsa dina inlägg! Grattis till huset och jag hoppas att ni kommer trivas!

Angående dina tankar kring säng så tycker jag du har helt rätt! Denna gången har jag inte satt upp vår spjälsäng eftersom jag visste att det skulle bli amning i sängen då jag i stort sett sover samtidigt. Att gå upp och lägga tillbaka ungen i sin säng har jag tyckt varit alldeles för jobbigt och det är mycket mysigare att sova tillsammans med honom. (det är trångt men mysigt eftersom även treåringen sover i vår säng fortfarande) Hittills har bebisen sovit i sjalen, vagnen, uppepå magen på mig eller pappan i soffan eller i bilbarnstolen när han somnat där... Däremot troro jag att jag kommer sätta upp spjälsängen när han blivit så stor att det finns risk för att han ramlar ur vagnen eller sängen. Jag tycker iallafall att du ska stå på dig mot din pappa och vara trotsig ;-)

*kram*