torsdag, oktober 02, 2008

Shoppingproblem III

Lillkatten har inga vinterkläder.

En vän till oss, erbjöd oss att köpa overall till ett väldigt förmånligt pris genom ytterligare en vän. Hon skulle nämligen just lägga in en beställning på vinterkläder till sina barn.

Nu verkar det ha blivit problem, för hon har fortfarande inte sett till några kläder. Lillkatten har inget alls att sätta på sig. Vi har inte något gammalt att plocka fram ur gömmorna i väntan på de riktiga vinterkläderna. Blir det bara någon grad kallare fungerar det inte längre ens med dubbla byxor, eftersom de är ute många timmar varje dag på dagis.

I morgon måste jag gå och införskaffa en overall, i värsta fall står vi sedan med dubbla, och det känns som galen konsumtionshysteri.

10 kommentarer:

Helga sa...

Didrikson, Lindex och Åhlens fick bäst i test i SVT Plus igår.

Erfarna förskollärare på Öppnis har sagt mig att man ska ha dubbla overaller eftersom dagisoverallen ofta blir väldigt lerig. Jag tror dem efter att i eftermiddags ha sett Q:s jacka som imorse var nytvättad.

Och säljer man sedan vidare på Tradera så är det inte så galet konsumtionshysteriskt längre.

Anonym sa...

Kan du inte köpa en begagnad? Inte så lätt att hitta en ekologisk förstås, men ändå miljövänligt. Bara en vinter har vi köpt nya vinterkläder till våra barn, och de är nu 6 och 4 år. Har funkat utmärkt. Det är fortfarande många klädbytardagar kvar (http://hem.passagen.se/barnbytardag/) och så finns ju Blocket och Tradera. Skulle du ändå få den andra overallen är det ändå bra att ha en backup.
/Mammut

RosaMilton sa...

Håller med! Kolla in blocket eller Tradera! Polarn och Pyrets overaller med löstagbart foder är suveräna, då funkar de på våren också! Om 4-5 barn hinner använda grejjerna så är det inte galen konsumtion längre! När ni har använt färdigt så säljer du/alt ger du vidare!

Tudorienne sa...

Jag tror faktiskt att ni behöver dubbla. Och som sagt, köp begagnat! Jag beundrar verkligen din ambition att vara miljövänlig, många borde tänka som du.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Problemet är bara att det behövs NU. Och begagnat köpt på nätet tar många dagar att få, och jag fixar inte att åka in till stan.

Annars hade vi nog tänkt oss en begagnad som komplement till den nya fina vi beställt.

Och i det här fallet måste jag erkänna att jag inte tänker så mycket på miljön som på vår ganska knappa ekonomi. Eftersom jag inte vet ifall den andra kommer alls kan jag inte chansa och köpa något halvbra, utan måste köpa det bästa, och så kanske vi står där med två bästa varav den ena för bara en tredjedel av det vanliga priset men ändå ganska så dyr.

Jaja, världen går inte under, och inte vår ekonomi heller.

Anonym sa...

Jag säger bara - Tradera! Vi har inte köpt overall där men väl vinterskor. Suveräna priser och det gick snabbt att få dem! Om du söker på sånt där auktionstiden går ut snart (samma dag) kan du ha overallen 2-3 dar senare. Det funkade så för våra ecco-skor iaf...

Hoppas att det löser sig!

//Mia

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Fast den behövs till på måndag, och det går inte om jag inte handlar idag eller i helgen i en riktigt affär.

Tro mig, jag köper nästan alla Lillkattens kläder på Tradera, så det alternativet är inte ett dugg främmande för mig. Men det tar alltid några dagar...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Säger samma som redan sagts: dubbla är bra oavsett! Kolla om du hittar någon affär med begagnade barnkläder om det är bråttom.

Vi kör en overall och en lager-på-lager-utstyrsel, dvs skalplagg, fleece och underställ under om det behövs, då behövs inga extra galonisar heller och så har vi två uppsättningar under den blaskiga perioden...

Anonym sa...

Våra overaller har väl kostat i snitt 50 kr. Tycker klädbytardagar är suveräna och mycket bättre än Blocket och Tradera, man har ett urval och kan känna och klämma, och sedan ta med hem direkt.
/Mammut

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Alltså. Planen har hela tiden varit att på något sätt köpa ytterligare en omgång, och då gärna begagnat.

Paniken igår låg i att jag behövde en NU. Och klädbytardagar och nätshopping tar lite längre tid. Och jag har alldeles för ont i kroppen för att ge mmig ut på stan och springa runt i affärer. Jag orkar knappt till vårt lokala cenrtum.