söndag, oktober 19, 2008

Amning

Min barnmorska är väldigt negativ till tanken på tandemamning. Hon tror inte att mjölken kommer att räcka till två. Skitsnack säger jag som har läst på betydligt mer än vad hon verkar ha gjort. Dessutom handlar det ju inte om att helamma två barn. Lillkatten får en slurk någon gång då och då. Jag tror att det kommer att minska lite på eventuell syskonavundsjuka om han också kan få vara med ibland.

Av någon anledning trodde jag att BVC-sköterskan inte skulle tycka att idén var genomdålig. Men hon anförde argumentet om att Lillkatten skulle bli så avundsjuk om han fortfarande ammade, och den lill* tog hans plats. Precis som jag just beskrivit tror jag att det blir tvärtom.

Det var otroligt befriande att den barnmorska som ledde profylaxkursen vi gick tyckte att det var fantastiskt att Lillkatten fortfarande ammar. Jag mötte henne som barnmorska när jag födde Lillkatten, och hon var en av de bästa. Därför känner jag mig fullkomligt trygg med hennes åsikter.

Det gäller bara att leta tillräckligt för att få stöd för sina åsikter...

4 kommentarer:

Anonym sa...

gör det som känns bäst för dig och barnen,strunta i bm! dom har ofta så många tokiga uppslag.lycka till!

RosaMilton sa...

Ja, som sagt det är inga probelm att tandemamma! Blir en avundsjuk så är finns det ju två bröst att tillgå, en till dem var. Saker som kan hända hemma hos oss är att lillbror sparkar storebror under amning eller vill klappa honom. Ibland håller de varann i handen. Ibland är de sura på varann. Som syskon är mest alltså. Och att bebisen inte ska få tillräckligt är helt befängt. Tillgång och efterfrågan är formeln.

Yogamamma sa...

Jag tycker att du ska göra det som känns rätt för dig och barnen, det är bara ni som har er sanning, ingen annan. Och om Lilkatten bara ammar någon gång ibland tror jag inte alls att mjölken inte skulle räcka, det produceras ju mjölk efter tillgång. Oftast. Lycka till!

Dina sa...

Min kompis fortsatte att amma sin då 3.5 åring när nästa kom. Det gick hur bra som helst. Den enda "åtgärd" hon gjorde var att efter de första 1-2 dagarna förklara för storebror att lillebror måste äta först, sedan blir det hans tur ("eftersom lillebror bara ammar medans han själ även äter annan mat"). Inga problem med det heller.