onsdag, oktober 22, 2008

Sex dagar eller ett helt år

På förskolan finns det ett barn som Lillkatten tycker lite extra om, man kan säga att det är bästa kompisen, hur mycket kompisar nu tvååringar kan vara.

Barnen är nästan exakt lika gamla. Kompisen är bara sex dagar äldre än Lillkatten.

Men, kompisen är född 2006 och Lillkatten är född 2007. Det skiljer alltså ett helt läsår mellan dem. Det här med fasta årskullar som skarpt delas av vid årsskifte ställs verkligen på sin spets i sdådana här situationer.

Jag antar att det går att lösa. Skulle de här barnen fortfarande vara bästisar och vara viktiga för varandra när det är dags att börja skolan får den ena börja ett år tidigare, eller den andra ett år senare. Tydligen är det stenhårt i lagsportens värld, men de får väl ägna sig åt något annat istället, ridning kanske? Där kan man rida tillsammans oavsett årsmodell. Det är inget som oroar mig, jag bara funderar på hur absurt det blir vid absoluta gränser.

2 kommentarer:

nylsa sa...

Det är absurt, men samtidigt kan det strula en del när man bryter på de rigida gränserna.

Jag som är född tidigt på året flyttades upp en klass, och även om det nog var bra på många sätt så var det inte alltid helt enkelt att vara född fel år på pappret.

Fast jag tror att det är enklare nu än det var på 70talet och det dröjer ju ett bra tag innan det blir aktuellt på riktigt för lillkatten.

Härligt att han har en bästis!
kram

Lenox sa...

Eller.. så kanske man kan se det som en fördel att ha kompisar i andra klasser än sin egen. Det är en rikedom tror jag :)