fredag, februari 08, 2008

Självpepp

När jag pratade med min lärare i förrgår sa han att "duktiga människor finns det alltid jobb för" Varvid jag genast tänkte "Jaha, ja då menar han inte mig för jag är ju inte duktig".

Varför tänker jag så? Vad är det för negativa självdestruktiva krafter som trycker ner mig, och massvis med företrädelsevis andra tjejer?Jag är visst duktig så det så!!!!!

När jag läste en kurs med den här läraren förrut fick jag högsta betyg, duktigare än så kan man väl inte vara? På populationsgenetikkursen skrev jag i princip alla rätt, det var någon ord jag inte kunde definiera helt rätt, men alla resonemang fick jag full pott på, är inte det ett tecken på att jag förstår och kan? Tydligen räcker inte det för mig? Jag känner mig oduglig och okunnig, och tror att alla andra också tycker det.

Skärpning nu Kattmamman, du kan ju!

4 kommentarer:

Tingeling sa...

JA, du kan och JA, du är duktig.

Men det kunde likaväl ha varit jag som skrivit din text, precis så där funkar jag också.

När jag beklagade mig över känslan igår sade sambon: "Men varför kan du inte fatta att du är duktig, du har ju fått höra det så många gånger?"
JA, men faktum är att oavsett hur många gånger jag får erkännande, beröm, uppskattning, positiv feedback och goda resultat så hjälper det inte. Känslan måste komma INIFRÅN mig själv, endast då kan den räknas.

Kanske det hjälper lite att peppa sig själv som du gör: Mässa mantrat varje morgon, varje kväll "Du kan, du är duktig, du är uppskattad".
Om inte annat så kanske det har en sövande effekt för oss som också lider av samma sömnproblem. Hehe.

Kram och jag upprepar: Du är skitduktig. Både som mamma och människa. Det läser jag i din blogg, väldigt ofta.

Anonym sa...

"duktiga människor finns det alltid jobb för" kan jag också säga till en student, för det är sant. Och jag skulle aldrig säga det annat än till en student som är en sådan som det finns jobb för. Sett utifrån så brukar det gå bättre för studenter som är duktiga men ibland tvivlar på sin förmåga än för dom som inte är särskilt duktiga men är övertygade om att dom är det.

Åsa sa...

Du kan!
Du är duktig i skolan och du har gått världens bästa projektledarutbildning (det är väl det man gör när man är mamma?!). Vad är det som skulle saknas?
Skärpning nu! :)

Linda sa...

Då kan vi ju gå kursen tillsammans för jag gör precis likadant och i synnerhet just nu för jag känner mig rätt stukad så jag skulle behöva det.