lördag, februari 16, 2008

Lillkatten ramlar

Lillkatten ramlar flera gånger om dagen och slår sig. Han har fler blåmärken än vad som går att räkna. Näsblod blöder han nästan varje dag efter att ha slagit i näsan.

Jag känner mig inte som en dålig människa eller förälder, skamsen möjligtvis när han ramlar ur sängen för att vi inte tänkt hela vägen, men inte som en dålig förälder!

Min son råkar höra till de mer oförsiktiga, han är inte rädd för något och provar på allt. Vi låter honom hållas så länge han inte gör livsfarliga saker. Att ramla när man springer fast man inte riktigt kan är inte farligt, att slå huvudet i bordet för att man inte lärt sig hur lång man är är inte heller farligt, men att ramla ner för stentrappan i trädgården är farligt, och där stoppar vi honom.

För övrigt mår Lillkatten mycket bättre nu. Febern är helt borta. Istället har jag fått ta över lite av febern... men det är inte alls lika illa för mig som det var för honom.

4 kommentarer:

Helga sa...

Precis så tänker vi också. Mer än en farmor, mormor och fröken på öppna förskolan har bleknat när Q skalar omkring och O och jag inte hindrar honom.

Men numera är han för sin ålder ovanligt stadig och säker i sin kropp. Han har koll, helt enkelt. Det tror jag dels beror på hans genetiska förutsättningar men också på att vi har låtit honom utforska och upptäcka.

Ett livligt barn låter sig inte stoppas, tror jag. Det gäller att spara på krutet, springer man jämt efter och ropar nej, lär de sig att strunta i det. Och vad har man då att ta till när de gör något riktigt farligt?

Åsa sa...

Utan att vara förälder själv så undrar jag om det inte genom att stoppa och säga nej gör att barnen än mer vill testa?!
Dessutom - träning ger färdighet. Alla måste få lära sig av sina egna misstag (om de inte kan vara förödande som stentrappan..).

Jag är säker på att ni är jättebra föräldrar!

Saring sa...

Just så resonerar vi :-)
LÄÄÄÄÄNGTAR EFTER EEEEEEEER!!!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vi längtar efter er också!

Jag skriver tenta på tisdag, och sedan har jag några veckor av lite friare helger. Kanske kan vi träffas snart?