söndag, februari 24, 2008

Känsligt inlägg

det jag tänker skriva nu är så otroligt dumnaivt och dessutom ett hårt slag i magen på alla som kämpat i åratal för att bli gravida*

Nej jag är inte hoppsan-gravid, men ändå ska kanske den som är känslig sluta läsa nu.

För jag tänker skriva om planering av graviditet. Det skulle nämligen passa mig så himla bra att bli gravid den här cykeln eller nästa. Jag skulle kunna läsa en restkurs jag har kvar sedan gammalt, där jag redan tagit labbarna och bara skulle behöva gå på några föreläsningar, sedan skulle jag kunna kräkas mig igenom sommaren och så läsa två roliga ekologikurser nästa termin för att sedan föda barn och vara föräldraledig så länge jag nu ska vara det. Och sedan skulle jag kunna sätta igång med mitt exjobb direkt följt av den där doktorandtjänsten som jag ju ska få.

Sen när jag är igång i karusellen och startat mitt exjobb kommer det att bli mycket svårare att göra avbrott, och dessutom blir jag inte yngre, så att vänta några år tills jag är klar känns inte så lockande.

Men jag är mer medveten än de flesta om att det inte bara är att trycka på en knapp så är man gravid. Inte ens om det är så att jag ägglossar nu och vi skulle lyckas pricka ägglossningen finns det några garantier för att jag verkligen blir gravid.
Egentligen borde jag kanske köpa ägglossningsstickor för att i alla fall ha en rimlig chans. Men jag är rädd för att fastna i en desperat jakt på graviditet där inget annat betyder något och där sex bara blir en barnalstrande aktivitet.

*Inklusive mig själv

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men funkar äl tester på dig? För mig är de alltid positiva och jag fick rådet på CvL att om man harä7har haft PCO så är tempkurvor betydligt säkrare.

Om man nu ska ge sig in i jakten vill säga ...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror att ÄL-stickor fungerar på mig.

Jag är egentligen inte så hormonellt rubbad och stickorna brukar inte visa positivt i vanliga fall.

Tempa verkar hur jobbigt som helst, då tror jag att jag skulle bli helfixerad. Dessutom är jag så sömnrubbad, så det skulle vara omöjligt att ta tempen på samma tid varje dag.

Anonym sa...

Jag önskar att du lyckas. Bara därför att!

Pia sa...

Det är ju skillnad på att hoppas och på att ta för givet att en viss sak ska hända. Hoppas tycker jag man får gör hur mycket som helst! :)

Anonym sa...

Skönt att det fungerar för du har rätt, tempandet gör gärna att man blir aaaaaaningen fixerad. Men för mig var det enda sättet att ha lite koll (på kliniken köpte de inte riktigt när jag sa att jag visste att jag hade haft äl en viss dag pga hur det kändes... dom ville ha en kurva att titta på).


Jag hoppas ju så klart att ni ska lyckas när ni och allt annat är redo.

Jag har inte heller hela PCO syndromet, men rejält rubbad är jag ;)

Anna sa...

Tempning fungerar klockrent. Men att hålla koll på ägglossningssekretet fungerar faktiskt också. ÄL-sekretet visar alltid när jag ska ha ÄL. Prickar man de dagarna så kan det bli bäbis - bevisligen, hehe

Anonym sa...

Kjør på - blir det baby er jo det fantastisk!

Anonym sa...

Här är en till vars förhållande till ÄL-test är lite kluvet. Och visst måste man tillåta sig att planera lite - man vet ju inte hur kroppen fungerar efter graviditeten.

Anonym sa...

Det vore väl fantastiskt roligt om ni lyckas utan medicinsk hjälp den här gången. Tänk att kroppen faktiskt kan förändras efter en graviditet. Det gjorde den iofs för mig osckå, men inte så att den blev fertil för det. hehe. Nåja, tempkurvor är väl inte så bra för att tajma ÄL eller? Det är väl mest för att se om man verkligen har ägglossat, för vad jag har förstått får man temphöjning efter att ÄL skett och då har man ju missat den. Men visst, om man vill lära sig sin cykel så kanske det är bra. Jag skulle aldrig klara att göra det varje dag.

Anonym sa...

Hej!
Kikar in här då och då och ville bara lämna ett litet avstamp efter mig :)
Önskar av hela mitt hjärta att det lyckas för er.

Stor kram!
/Jesssica
(Jessis på aff)