torsdag, februari 07, 2008

Plan

  1. Äta lunch med barndomsvän som håller på och doktorera inom ekologi. Hon tänker hoppa av nu efter två år och bli socionom istället. Hon får förklara för mig varför man inte ska doktorera i ekologi.
  2. Prata med min favoritkemilärare, så att han kan förklara för mig hur roligt biokemi är.
  3. Ringa kemikursaren som jag planerat att läsa nästa kurs tillsammans med, så att hon kan förklara för mig varför jag ska läsa kursen.
  4. Fungerar inget av ovanstående får jag prata med studievägledaren om hur jag ska lägga upp fortsatta studier för att kunna göra ett exjobb inom molekylär ekologi.
  5. Eventuellt göra två exjobb, ett i ekologi och ett i kemi så att jag verkligen vet varför jag väljer det ena framför det andra.

1 kommentar:

Åsa sa...

Hej
Vad vill du göra efter exjobbet? Doktorera eller jobba? (Som att en doktorandtjänst inte är ett riktigt jobb.. inte så jag menar iaf - jag menar ett jobb utanför universitetet.) Och efter avhandling i så fall - jobba (betydelse som ovan) eller fortsätta forska?
Om du småningom vill utanför universitetet iaf, men inte vet vad så är min rekommendation att kolla upp vad du kan jobba med med de olika inriktningarna du väljer mellan. Snacka med folk på läkemedelsföretag, länsstyrelser etc så att du får en lite bättre bild av vad det är du utbildar dig mot. Det kanske du har, men om inte.. Jag pluggade på med inriktning ekologi och sen när jag var klar visste jag inte några alternativ till länsstyrelsen mer eller mindre. Jag hade tjänat på att bättre förstå vilken arbetsmarknad jag faktiskt hade och därmed riktat min utbildning lite mer mot den. Nu har jag haft tur så det gick ändå väldans bra. Mina arbetsuppgifter är guld! Lycka till med din plan iaf!