söndag, februari 17, 2008

Familjen Katt goes miljövänligt

Nu tänker jag slå mig för bröstet och se ner på alla andra och tycka att jag är så mycket bättre än dem?

Eller så tänkte jag komma med ett enkelt tips för dem som liksom jag har miljöpanik. Tipset fick jag av en kompis.

Familjen Katt har bytt ut den vanliga salladen till maten (den där med isbergssallad, tomater och gurka) mot vitkålssallad (sån där pizzasallad, fast hemmagjord och god). Mycket miljövänligare och förmodligen nyttigare också.

Det här kanske alla andra hade fattat för tusen år sedan, och jag hade nog också läst om det förut. Men inte förrän min kompis berättade att de hade ändrat salladsvanor, och vi fick tummen ur och provade insåg vi hur gott och lätt det är.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är supergott med vitkålssallad! Och som sagt mycket nyttigare också. Jag brukar göra en dressing på god olivolja, pressad lime, lite peppar och örtsalt bara. Gottigt!

Anonym sa...

Men är det inte nåt med att man måste hälla kokande vatten över vitkålen först? Eller måste den stå och dra ett tag? Eller? Exakt recept, tack!

/Annika - som HATAR vintertomater och mest lever på riven morot såhär års

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror inte att man behöver förvälla vitkålen, det gör vi i alla fall inte, och den är god och vi mår bra.

Något exakt recept har jag inte. Men vi strimlar kålen, och häller på en enkel vinigrätte bestående av ungefär en del vinäger och en del olivolja och så salt och peppar efter tycke och smak. Vinägern kan också bytas ut mot citron om man är på det humöret.

Kålsalladen håller ett tag, så man kan göra en jättesats.

Anonym sa...

Va bra! Riven rödkål med en citronsyrlig dressing är också supergott.
/Reina

Åsa sa...

Hmm - gick förbi vitkålen idag och funderade på inköp. Fortsatte dock förbi.. En bra idé så imorn stannar jag!

Pia sa...

En bra sak med kål tycker jag är också att den håller sig bättre än vanlig sallad.

Anonym sa...

Citronpeppar på är också gott (och olivolja såklart). Det är jättebra för magen också!