tisdag, juli 04, 2006

Varning nu blir det gnäll igen

Nu tänker jag gnälla om en graviditetsrelaterad krämpa. Men den är också infertilitetsrelaterad och ganska orättvist.

Jag är en sån där duktig person som är väldigt noggrann med tänderna. Jag har alltid duktigt borstat tänderna och använt tandtråd. Varje gång jag gått till tandläkaren har jag fått beröm. Ända fram tills jag började stoppa i mig hormoner för att bli gravid. Då hände något i min mun, och tandläkaren berättade för mig att jag höll på att tappa alla mina tänder innan 30. Hon var väldigt förvånad och är helt säker på att detta måste hänga ihop med hormonerna. Ingen annan jag pratat med har råkat ut för samma sak och min gynekolog hade heller aldrig hört talas om ett sånt samband, så jag vet inte vad det beror på. Allt jag vet är att min munstatus är i väldigt dåligt skick och att det kommer kosta mig multum att fixa den.

Jag har dragit ut någon tand och har skött min mun minutiöst noga med fyra olika tandborstar och tänderna har suttit kvar. Fram till nu när jag som gravid inte kan borsta tänderna ordentligt. Jag kräks vid varje försök. Och att kräkas tror jag är ännu sämre för tänderna? Så nu har tandvärken satt igång. Jag kan inte äta tabletter, och jag kan inte gå till tandläkaren. Jag kommer garanterat att kräkas om någon försöker rota i min mun. Så min förhoppning är att tandvärken ska ge med sig lite och att illamåendet ska göra detsamma så att jag vågar ta mig till tandläkaren.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fy det där låter varken trevligt eller rättvist. Du har all rätt i världen att beklaga dig. KRAM H

Kajsa Bergman Fällén sa...

Med största sannolikhet går illamåendet över! Gnäll på du bara, det är sköööönt att gnälla *S*

Pia sa...

Det kan ju mycket väl vara hormonerna men stress kan också också vara en bidragande orsak, se tex http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2432

Oavsett vad det beror på så hoppas jag att du slutar må illa snart så du kan gå till tandläkaren.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Intressant läsning Pia. Det låter rimligt att hormoner i kombination med dåliga anlag och stress utlöste eländet. Orättvist känns det i alla fall ;-)

Jag har fått ett tips om att prova att borsta tänderna i duschen som jag ska prova snart. Det känns som att det kan fungera.

Anonym sa...

men fy, vad orättvist! örstår om det är kräksframkallande att borsta, men kan du försöka med flourtabletter? jag gurglade med ngt antibakteriellt när jag mådde som mest illa och det gick rätt bra...
kram!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag sköljer munnen med munskölj, tuggar tuggummin och använder mellanrumstandborste (för det går konstigt nog bra) men tydligen räcker inte det.

Anonym sa...

Hormoner är en stor bov i dramat tror jag! "Ett barn, en tand" hette det förr. För mig har det stämt. Har inte gjort IVF men tre graviditeter (två barn, ett mf) har gjort min munhälsa så otroligt mycket sämre, kan inte bara förklaras med dålig munhygien under mina första 17 veckor av konstant illamående tycker jag. Resultat: misslyckade rotfyllningar, hotande tandlossning mm mm. Dyrt och obehagligt. Ännu värre för dig som fått en massa obehag innan du ens blev gravid, både i munnen och på andra sätt...sannerligen orättvist. Tycker du ska ringa en tandläkare och förklara så att du kan bli undersökt. Du kan få sitta upprätt och göra pauser när det blir jobbigt. Behövs åtgärder kan du då ta ställning till om du vill göra dem nu eller vänta. Har du tur hjälper antibiotika. Lycka till, både med tänder och graviditet. Känner med dig.
/Maroj
(PS: 1,5 år sedan sista förlossningen har munnen nu börjar hitta tillbaka till sitt forna jag, trots att jag trodde det var kört. Det finns hopp.)

Anonym sa...

Du har säkert testat det mesta redan, men när jag var gravidillamående funkade det inte att borsta med min vanliga tandkräm, utan jag provade en annan som gick bättre och ibland helt utan. Det är ju bättre att borsta med bara borste utan kräm än att inte borsta alls - men som sagt, jag gissar att du redan provat det.

Håller tummarna för dig att det snart blir bättre.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Tack för tipset Nina. Jo jag har insett att tandkräm inte fungerar. Utan tandkräm går det bra ibland att snabborsta, och igår klarade jag av alla tänder när jag borstade dem i duschen, det tog evinnerlig tid och jag hade kväljningar hela tiden, men jag kräktes inte.

Det är roligt nästan jämnt :-) Fast hellre tandlös än barnlös.