torsdag, juli 27, 2006

Min allra största skräck

I DN idag finns det en artikel om hur läkare har dödförklarat foster som egentligen levde. När jag fick mitt missfall var det de enda jag kunde tänka på att bara en enda person sagt att fostret var dött. Jag hade fått med mig abortpiller hem för att ta innan jag åkte in för skrapning eftersom min kropp tydligen inte fattade att något var fel. Jag ringde kliniken och frågade om jag inte kunde få komma in och göra en extra koll innan jag tog pillren, och det kunde jag få göra, men då skulle jag bli tvungen att ligga där i åtta timmar utan att äta och det var inte bra. Så fast hon egentligen sa ja, var det ett tydligt nej.

Natten innan jag skulle ta abortpillren startade mitt missfall av sig själv, och jag fick åka in akut till sjukhuset, där fick jag göra ett nytt VUL och det var tydligt att inget levde i min mage. Trots den enorma smärtan jag upplevde då är jag glad att det blev så, annars hade jag nog nu varit säker på att ett misstag hade begåtts.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste artikeln och undrar: Hur kan läkaren som uttalar sig i slutet vara så säker på att det inte händer? Man kan ju liksom inte kolla det efteråt. Kvinnan som själv fixade en "second opinion" gjorde helt rätt, tycker jag. Jag hade förmodligen lagt mig där åtta timmar för att få det, som de sade till dig. Eller gått till någon annan.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ja, jag vet inte om jag kunnat ta abortpillren ifall det inte "löst" sig av sig själv. Kanske hade vi åkt in för att vänta ändå.

Nä, hur kan man så tvärsäkert säga att det aldrig sker. När pillren är tagna dör det eventuellt levande fostret och ingen kan säga när det dog.

Läkare är bara människor, och alla gör fel på jobbet ibland. Det är därför det är så viktigt att alltid rådfråga en kollega innan så drastiska saker görs som att dela ut abortpiller till kvinnor som inget hellre vill än att få barn.

Anonym sa...

Fy så hemskt! Det är faktiskt en stor skandal att det så lättvindigt delas ut abortpiller. Borde det inte vara rutin att komma tillbaka 24 timmar senare och kolla igen innan något bestäms.

Vilken mardröm.

//HB