fredag, september 05, 2008

Sömnen lite halvfacit

Idag ringde jag min läkare och bad om ett nytt recept på sömntabletter, eftersom de jag har i badrumsskåpet är nästan slut.

Det betyder att jag i snitt har tagit sömntabletter en gång i veckan det senaste året. Veckor innan tenta har jag ätit tabletter varenda kväll, vilket i praktiken betyder att jag nästan inte tagit några tabletter i mellantiderna.

Ibland blir det några sömnlösa nätter, men sömnpsykoserna ligger långt borta.

Det känns bra att jag inte blev tvungen att knapra tabletter varenda kväll, utan att jag nästan alltid klarar mig utan dem. Men att de finns som en extra räddning ifall livet varit allt för stökigt, eller om jag råkat somna under dagen.

När (om) bebis kommer, så blir det inget tablettknaprande alls, så länge det nattammas. Men då kommer jag att vara hemma hela dagarna, och klara av eventuella sömnproblem.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är det okej att ta sömntabletter med bebbe i magen? Det kanske finns olika varianter. //oinvigd i sömntabletternas mysterie

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Japp, den här sorten är helt ok att äta så länge bebisen ligger i magen. Den går inte över placentan.

Däremot så vet man inte om den passerar ut i bröstmjölken, så när man ammar ska man vara försiktig.

finnjonna sa...

Vilka tar du? jag fick sist nåt på p... men tyckte de inte var nåt att ha. Blev sömnig men orolig. Sover just nu ok men det kan nog komma att ändras känns det som...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tar Lergigan, som är mer lugnande än sövande. Absolut värt att testa för dig tycker jag.

Du har säkert ätit Propavan? Den är också gravid-ok, men jag fick den inte heller att fungera.

Anonym sa...

propavan är bara en insomingstablett,som kan göra dig dåsig och "bakfull" länge efteråt, effekten sitter i ca 8 tim.
Katarina

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag mår faktiskt sämre dagen efter om jag tagit Propavan än om jag legat sömnlös hela natten. Värsta sortens bakfylla får jag...

Någon insomningstablett är det väl inte? Då skulle väl inte halveringstiden vara så lång som den är?