fredag, september 05, 2008

Någon försäkringskasseexpert här?

Jag måste fråga er experter som läser här inne.

Visst räknas det som att man är föräldraledig även om man inte tar ut någon föräldrapenning, när man är hemma med en liten bebis under ett år?

Frågan gäller om Lillkatten får gå på dagis när jag är hemma med syskonet, trots att jag inte tänker ta ut några pengar.

Och frågan gäller inte åsikter om moralen med att utnyttja förskola fast man är hemma*, utan vilka regler som gäller.

*Det kan jag ta i ett annat inlägg ifall någon blir väldigt upprörd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du .. jag har precis rotat runt i alla regler. Om barnet är under ett år så finns det (vad jag vet) inga regler på hur lite eller mycket fp man måste ta ut för att det ska räknas. Bara inte försäkringskassan har någon regel på att man måste minst ta ut x dagar för att behålla sin SGI, men det har dom väl inte när barnet är under ett år?

Så skulle jag gissa får du ha Lillkatten 15 timmar (eller 30 timmar eller vad det är där du bor) när du är hemma med Minstalillkatten (eller vad ska vi kalla det kommande tillskottet i familjen?).

Jag skulle kolla med försäkringkassan främst, man vill inte bryta mot deras regler. Vad gäller kommunen så verkar dom bara vilja veta om man ska stå i deras system som föräldrarledig eller arbetande alternativt arbetslös.

Sen har jag lärt mig att man inte ska fråga för mycket och iten för mågna gånger. Man får bara olika svar och blir mera förvirrad ... särskilt när det gäller kommunen.

Jar it sa...

Som Tess sa så vill kommunen bara veta om du är föräldraledig, arbetande eller arbetslös.

Och du är föräldraledig oavsett om du tar ut pengar eller ej. Och då har du rätt till att ha ditt andra barn på förskolan de timmar som din kommun säger att du får ha ditt barn där, alltså 15 el. 30 beroende på var du bor.

Du måste kontakta din kommun för att fylla i papper om att du är föräldraledig och vill behålla platsen till det barnet som redan är inskriven i förskolan. Om barnet inte är inskrivet är det kösystemet som gäller.

Efter att man anmält föräldraledighet är det upp till var förskola att fördela de där timmarna, hur schemat skall läggas.

Hoppas du blev nåt klokare.