fredag, augusti 29, 2008

Min senaste miljöåtgärd

Det här är så pinsamt enkelt att jag knappt vågar skriva om det. Jag gissar att nästan alla redan har fattat, även de som inte tänker ett dugg på miljön.

I familjen Katt tvättas det mycket. Eftersom Lillkatten anävnder tygblöjor blir det en maskin om dagen här hemma. Och hittills har jag bara höftat mängden tvättmedel. Eftersom vi har en maskin som känner av dels hur mycket tvätt som ligger i maskinen och också om tvättmedlet är borta beror tvättlängden till viss del på mängden tvättmedel. Nu har jag beställt ordentlig måttsats, och mäter noggrant upp tvättmedlet infpör varje tvätt. Det bli mycket mindre mängder än vad jag öste på förrut. Sätskilt när jag tvättar vitttvätt 40 grader, som inte fyller upp en hel maskin, då har jag bara i halva mängden tvättmedel, och så blir tvätttiden nästan halverad.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent! =) Själv har jag tyvärr inte tillgång till en lika intelligent tvättmaskin som du tycks ha, men tänker ändå på hur mycket tvättmedel jag stoppar i. Att överdosera tvättmedel är något som i princip ALLA gör (läste det i nån artikel nyligen) så där är verkligen en enkel miljöåtgärd som många skulle kunna spara både miljö och pengar på.

Anonym sa...

Man skall också kolla upp om man har hårt eller mjukt vatten där man bor, så man kan dosera rätt.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det där med vattnets hårdhetsgrad hade jag inte missat i alla fall.

Har man bott i Skåne med hårdhårt vatten är det liksom svårt att inte märka skillnaden :-)

Anonym sa...

Vad bra, det tog lång tid för mig här i Göteborg att fatta att vi har mjukt vatten!

Anonym sa...

Vi tvättar med Grumme tvättsåpa och då har man ju en doseringsboll som man mäter upp exakt mängd tvättsåpa i, jättesmidigt!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

De som vet, påstår att såpa inte är så bra till tygblöjor.

Anonym sa...

Aha, det visste jag inte. På den tiden vi tvättade tygblöjor använde vi Skona. Vad är det i såpa som inte är bra för tygisar?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vet inte riktigt. Men jag tror att det är något i tvålen som täpper igen fleecen i de pocketblöjor vi börjat använda.

Flanell och frotté som vi haft tidigare går utmärkt att tvätta i såpa.

Anonym sa...

Aha, men då är det lugnt för vår del. Vi körde bara med Imse flanell och rutvävda bomullsblöjor. Då är det fritt fram om det skulle bli aktuellt i framtiden. Tack för info!

Ann sa...

O ja! Använder inte hälften av det tvättmedel som rekommenderas, och det blir ju rent ändå. Undrar varför de rekommenderar sånna mängder?