onsdag, september 24, 2008

Manlig härskarteknik?

Vi är nyss hemkomna från vårt första föräldramöte på dagis.

Pedagogiskt blev vi uppdelade i smågrupper för att diskutera och sedan presentera för varandra vad vi kommit fram till. En av de två diskussionspunkterna handlade om genus och om vi tyckte att det var ok att barnen fostrades in i olika roller, och om vi inte tyckte det hur vi ville att det skulle vara. Jag var egentligen den enda som hade åsikter, för åsikter om genus har jag ju många, det kan inte ha undgått någon om läst i min blogg. De andra hade kanske andra åsikter, men det var ingen som sa emot mig, utan det hummades mest medhållande. När det sedan var dags att presentera vad vi kommit fram till sa de andra grupperna kloka saker om genusfrågan, medan den självpåtagna presentatören i vår grupp presenterade en precis-tvärtemot-upplaga av det jag sagt. Förmodligen var det hans åsikter som nu kom fram, men han framförde dem inte under diskussionstid så att vi kunde utbyta åsikter, utan han tog chansen när jag inte längre hade möjlighet att möta hans argument och gjorde sig till språkrör för hela gruppen med åsikter som inte alls kommit fram under vår diskussion. Jag skulle säga att hans sätt var en typiskt manlig härskarteknik, och ett typexempel på just det jag vill att Lillkatten och hans generation ska slippa uppleva. Han lät mig hållas, och log lite överlägset, och sedan framförde han sina egna åsikter i egenskap av att vara Man.

I alla fall är jag glad att pedagogerna på förskolan tyckte att genus är så viktigt att de valde just det som en av två diskussionspunkter för mötet. Och att det är något de hela tiden försöker jobba med, även om de så klart faller i fällor hela tiden, precis som jag också gör.

11 kommentarer:

Isidor sa...

Tilläggas kan också att hans "åsikter" inte ens kvalificerade för svammel. Jag var tvungen att tänka efter länge innan jag ens förstod vad han försökte säga, och det kan ha varit det dummaste på länge. Oavsett var man står i genusfrågor, så var han precis helt ute och cyklade!

Uniflora sa...

Män som nyttjar sin härskarteknik är nog det värsta jag vet. Jag önskar jag hade kunnat få sparka honom på smalbenet!

Pia sa...

Nu går jag på tvärs men jag tycker det är fel att stämpla den här mannens beteende som just ett manligt beteende. Människor som inte vill argumentera i grupp men sen tar chansen att vädra sina åsikter när en fråga ska redovisas finns av båda könen och kanske är det vanligare att män beter sig så men det gör det ändå inte till ett specifikt manligt beteende. Jag tycker utgångspunkten bör vara att ett pucko är ett pucko oavsett kön.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Så klart har du rätt Pia!
Det är just generaliseringar av den här typen jag ju egentligen är emot.

Men jag väljer ändå att kalla det här för en manlig härskarteknik, även om det för all del finns kvinnor som använder sig av den också.
Allt som är "manligt" är inte bra, och det finns inget att vinna på att fler börjar bete sig så här.

Anonym sa...

pucko-karl!

Anonym sa...

Till nästa gång bör ju kanske inte just han presentera i alla fall....Hoppas det var fler än du som fattade det....

Låter hoppfullt med bra diksussioner från dagispersonalen *Hoppas mini-A också får plats där*

/AF

Anonym sa...

Men vad gjorde ni när han gjorde så? Fick ni möjlighet att ge er syn på saken och fick ni sagt att han inte redovisade gruppens utan sina egna synpunkter.

/AS

Tudorienne sa...

Vilket as!
Jag bävar för framtida föräldramöten (som jag hoppas att jag kommer få anledning att gå på).

Isidor sa...

Nej, AS. Det enda alternativet var att på ett ganska otrevligt sätt avbryta och rätta honom och säga "Nej, det var inte alls så som du säger."

Det kändes inte som läge för det.

Barnets mamma sa...

Åh, vad irriterande!!!

Yogamamma sa...

Nä, fy fan. Och ingen sa emot?
Jag tycker att beteendet, oavsett om det är en man eller kvinna som har det, är helt jävla oacceptabelt. Hur kan han bara leva med att vara så?