torsdag, september 25, 2008

Jättejobbigt att inse det självklara

Den nya kursen som började idag och pågår till den 24 oktober, alltså ganska exakt en månad innehåller:

16 Föreläsningar
2 En-veckors laborationer med tillhörande rapportskrivning
3 Grupparbeten med presentationer på 30-45 minuter vardera
2 Duggor
1 Tenta.

Som ni förstår är det schemalagda heldagar i princip varenda dag. Rapportskrivande, grupparbeten och tentapluggande får ske utanför skoltid.

För att prestera ett någorlunda bra resultat på den här kursen krävs det mycket mer än 40 timmar i veckan, och lägger man sedan till att jag har nästan en timmes resväg till universitetet enkel väg så blir det ännu lite roligare.

Lillkatten har precis börjat på dagis. Han kan inte vara där 9+10 timmar om dagen. Eller jo det kan han rent tekniskt, men känslomäsigt går det inte, inte när vi inte är tvingade av ekonomiska skäl.

Jag mår fortfarande illa, och foglossningen jag dras med är inte nådig. Dessutom har jag börjat sova riktigt dåligt på nätterna. Mina kära gamla sömnproblem visar sitt fula tryne, och just nu finns det inga kraftreserver att klara dagarna utan sömn.

För att avsluta det hela är det här ingen kurs jag behöver eller något ämne jag är intresserad av.

Det självklara är förstås att inte läsa kursen. Ja det finns faktiskt inga andra möjligheter. Men det känns hemskt. Jag grät när jag pratade med läraren. Den där förbannnde duktiga flickan som aldrig ger upp, och som kämpar vidare oavsett vad som händer, hon skriker högt. För man kan inte bara hoppa av, och sitta hemma i två månader och inte göra någon nytta alls. Man kan inte leva på sin man utan att prestera någonting. Man kan inte fördröja sin examen ytterligare fem veckor.

11 kommentarer:

nylsa sa...

Jag tycker att du gör helt rätt, vettigt och smart av dig att inse det redan nu.

Låt den duktiga flickan vila lite, och om hon vägrar sluta skrika så stäng in henne någonstans där du kan förtränga ljuden. Man måste inte vara så grymt duktig hela tiden, men det vet du ju redan.

Bra gjort, var stolt över dig själv! Kram!

Anonym sa...

Bra gjort dukiga flickan! Det är självklart för mig att du gjorde rätt val. Ta hand om dig nu! KRAM HB

Anonym sa...

Tycker du ska se det som en chans att öva på att inte vara så himla duktig...

Dessutom tycker jag själv det är mkt lättare att inte vara duktig när man kan "skylla ifrån sej" på barnen (iofs så är det ju lite att fega ur, att inte stå för att man inte orkar/pallar/har lust, men kanske ett bra sätt att börja..).

Kram!
/jossan

Tudorienne sa...

Oj. Då kanske duktiga flickan får en helt ny utmaning, att vara duktig på ett helt annat sätt. Typ att tänka logiskt och dra slutsatsen att det enda rätta är att vara snäll mot sig själv. Världen kommer inte gå under. Tycket till och med att du ska försöka njuta av stunder som kommer kännas himla sköna.

Anonym sa...

Jag tycker du är jätteduktig som går omkring med en bebis i magen. Du behöver krafter till det nu och till Lillkatten, så är det bara. Det är nu den tiden finns, kursen finns säkert kvar och den kan du gå sedan. Skjut upp det som kan skjutas upp.

Anonym sa...

Du ÄR redan duktig! Herregud du gör ju ett jättejobb redan. Du huserar ju en bebis som dessutom gör att du får ont, går upp i vikt och mår illa samt sover dåligt.

Inte behöver du plugga dryga 40 h veckan utöver det.

Du hittar säkert på nånting att fylla tiden med fram till 24.e oktober.

Sanna sa...

Spara dina krafter till förlossningen och att ta hand om nya och befintliga familjemedlemmar. Det är duktigt nog, I promise.

Jag föreslår att du passar på att vila ut, lägga upp fötterna, käka praliner och bläddra i oviktiga tidningar när lillkatten är på dagis.

Stor kram!

Linda sa...

Jag håller med föregående talare! Passa på att vila och samla energi till förlossningen och tiden efter. Njut av att kunna hämta lilla L på dagis tidigt och sedan kunna gå hem och kramas i soffan utan en massa måsten som ropar på dig.

Jag tror att både du och jag behöver öva på att inte lystan så mycket på den duktiga flickan och faktiskt ge oss själva lite credit.

Jag tycker att du gjorde helt rätt som sade ifrån kursen.

Kram!

Anonym sa...

Det är viktigt att inte ha för höga krav på sig själv. Jag vet att det är hopplöst svårt men om du tänker dig in i situationen att det var din bästa vän som var i din situation; Vad skulle du ge henne för råd?
Kom ihåg att DU är din egen bästa vän. :) Så lyssna på dina egna råd. Innerst inne har du de rätta svaren.
Lycka till och ta nu hand om dig.

Anonym sa...

Och så är det dessutom så att om man vill bli en Framgångsrik Kvinna och inte bara en Duktig Flicka så är det väldigt viktigt att lära sig att inte lägga tid och energi på sådant som inte är värt det.

Anonym sa...

Jodå, det kan du visst det!! Och vadå inte presterar nått, du presterar hur mycket som helst. Gravid, barn och hem är tillräkligt just nu. Kan ni klara er på din mans lön fram till förlossningen så tag chansen.
Nina