tisdag, oktober 31, 2006

Barnvagn

Jag har ett så totalt ointresse för barnvagnar. I min ankomstgrupp, hos andra bloggare och hos gravida i min omgivning pratas det märken, hjul, färger och konstruktioner och jag står bara tyst och tar inte in ett dugg.

Jag har inte förstått någonting om de olika finesserna med dual eller kombi eller dubbdäck eller teleskophandtag eller vad det heter. (Jag har säkert fel på vartenda ord nu, men jag sa ju att jag är ointresserad)

Jag tror inte ens att jag vill ha en vagn... men om jag knystar om det så blir folk alltid likbleka i ansiktet och sätter igång med långa förklaringar om vad man ska ha vagnen till... så jag har insett att en vagn måste det bli, speciellt som min mamma har bestämt att hon ska köpa en till oss i julklapp. Men jag vill inte välja. Kattpappan har fått vara vagnsansvarig, men eftersom hans intresse verkar vara lika lågt som mitt, även om han påstår sig vilja ha ansvaret, så har inte han heller orkat sätta sig in i en enda funktion. Förhoppningsvis har de bara en modell och färg inne i den butik vi köper vagnen i så slipper vi välja, det måste väl gå att ha barn i alla sorters vagnar?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med. Förstår inte alls vad det är som är så intressant med vagnar och vet egentligen inte om jag behöver någon. Kan man inte klara sig utan? Åtminstone i början.
Bland allt kommersiellt barn-tingel-tangel verkar just vagnar höra till den mest tröttsamt konsumentfientliga geschäfts-verksamheten. Det verkar oerhört plågsamt att sätta sig in i vad man ska ha och vad man inte ska ha och vilka tillbehör som behövs och inte behövs. Jag köper hellre en ny bil.

Anonym sa...

Jag har totalångest över att välja vagn. Så fånigt för som du skriver går det ju att ha barn i alla vagnar. Men jag är så rädd för att komma på sen att jag inte valde den för oss optimala vagnen.

Vi ska ev gå och kolla på vagn imorgon och jag har en svag förhoppning om att de i butiken ska förstå våra behov och kunna bestämma åt oss. Troligt?
//Helena

Anonym sa...

Ja det enda jag kan komma på att ni måste tänka på är att den ska få plats i en bil (om ni har en vill säga) och att hjulen/fjädring för vara anpassade efter underlaget där ni kör mest...stad,terräng eller var sjutton nu man kör. På landet där jag bor är nästan lufthjul ett måste annars skakar det så ungen nästan får men ;)
Annars kvittar det ju hur vagnen ser ut, håller med dig....men som sagt några funktioner är ju bra att anpassa.

Mvh
Tant L

Anonym sa...

Skönt att du inte är barnvagnshysterisk.. typ att du MÅSTE ha en 3hjuling eller paraplysulkydäck och sådant...

Jag ÄLSKAR barnvagnar... men jag vet inte om jag skulle kunna välja OM jag skulle ha barn...

Anonym sa...

...egentligen är väl kanske den viktigaste anledningen att ha vagn att små bebisar måste få vila ryggen och ligga plant ofta. Det är tex inte så bra att hänga i babybjörn i flera timmar har jag hört.

Tant L igen

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Helena: Du får förklara allt för mig när vi träffas. Gör vi det i morgon?

Tant L: Planerna var inte alls att ha någon Babybjörn utan en riktig bärsjal och efter vad jag förstått får bebisen ypperligt stöd för att alltid kunna vara i sjalen. Kvinnor har ju burit sina barn på det sättet i århundraden och gör det fortfarande i många delar av världen.

Anonym sa...

jo sjal är nog bättre, tänkte inte på det alternativet då jag själv haft babybjörn ;)
Då säger jag väl såhär då att man kan ju kanske vilja avlasta sig själv om man är ute på rymmen länge men det är ju upp till er hur NI vill göra, lyssna inte på de som promt försöker få er till vagn....hmmm hmmm jag försöker inte få er till att köpa vagn om ni inte vill men jag vill ändå tala för fördelarna...oj nu säger jag emot mig själv *L*
Sug på karamellen och testkör en kärra vettja

Tant L

Anna sa...

Det kan ju också vara så att bäbben inte vill ligga i vagnen, man vet inte. Eller så vill den bara ligga i vagnen och ingen annanstans :-) Det är svårt att säga innan. Kan ni inte få låna vagn av någon och se vad ni skulle vilja ha annorlunda när ni väl har använt den lite?
"Som att köpa bil ifall man inte hade körkort" sa min syrra om att köpa vagn innan deras bäbbe kom.

Själv har jag en Quinny Freestyle. Den är bra. Ifall du ville veta alltså!

FruW sa...

Visserligen var jag helt inne på att vi skulle ha vagn när vi väntade ettan, men att det skulle finnas så många olika sorter och funktioner (och ändå inte på något sätt) trodde jag inte var möjligt. När säljaren i affären vi var inne i dessutom envisades med att prata FÄRGER hela tiden, vilket vi insisterade på av det MINST viktiga av allt höll vi på att ge upp. Det blev en vagn till slut. Den har varit bra på vissa sätt, och sämre på andra - och det kan man inte veta i förväg. Man vet ju inte vad det är för en liten person som skall komma till ens familj. Så ta det med ro, är mitt tips!

Från en som följt din blogg i några månader och som själv fick hjälp med tillverkningen av nr 1 (väntar 3:an nu).

Frida sa...

Tips: om man skiter i mode, trender och sånt och bara vill tänka säkert och praktiskt (smart alltså ;-)) så finns det ypperliga råd om vangköp på konsumentverkets hemsida, under "barnsäkerhet".