torsdag, oktober 26, 2006

Kontrakt påskrivet

Nu ÄR vi faktiskt husägare och det är jättehäftigt.

Dessvärre hade vi inte tänkt på lagfartsavgiften som tillkommer vid husköp, så de pengar vi tänkt använda för smårenoveringar är uppätna av skatter, eventuellt kan vi låna lite mer av banken för att kunna fixa ny köksbänk och ett badkar som jag gärna vill ha. Eller så får vi vänta tills ekonomin tillåter det.

Huset känns enormt stort, 120 mäktig kvadrat att jämföra med de futtiga 50 vi bor på nu. Och tomten är jättestor på riktigt, det är ju ett radhus och sådana brukar ha pyttetomter, men det här är ett hörnhus och därför är tomten riktigt stor och man kan gå runt huset på ena sidan.

Det hela känns ganska läskigt, ska vi ha råd? Jag har ju ingen inkomst och vi vill ju att kattpappan ska kunna ta minst halva föräldraledigheten.
Dessutom funderar jag på hur det kommer att kännas att inte bo i stan längre. Även om vi verkligen vill bort från den här trånga lägenheten så finns det massor med fördelar med att ha gångavstånd till allt som vi har nu.

Inflyttning från och med 2/1, så förhoppningsvis hinner vi flytta innan bebis kommer. Bara en sådan sak får livet att kännas väldigt bra!

Men när jag hunnit smälta det kommer det nog allt att kännas väldigt bra!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis igen! Vill också köpa hus men får dröja några år. Visste inte heller att det var massa extra avgifter. Badkar är skönt om man har tid att ligga i det.

Anonym sa...

Hurra hurra! Jag ska få grannar :-)

Och så långt är det inte till allt från oss faktiskt.......

/AF

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Visst ska det bli skoj!!!!! Ser verkligen fram emot att bli granne med er!

Och du! Jag skrev inte att det var långt till allt, bara att det inte längre är gångavstånd till en del saker... Så det så!

Applecore sa...

Grattis! Härligt med hus när ni ska bli en större familj! Som ett rent sammanträffande så kan jag berätta att vi i tisdags skrev på kontrakt för att bygga vårt hus :-) Vilken fin-fin mage du fått förresten!

Anonym sa...

Härligt med husköp! Stort grattis! Det är underbart att bo i hus och allt behöver inte vara "tipptopp" på en gång.. Fråga mig, vi har bott där i snart 4 år och har fortfarande inte kommit till köket/badrummet... ;-) Ett barn bryr sig heller inte om hur det ser ut ... bara det får kärlek och värme. Men det vet ju du... *s*

Kram o trevlig helg!

Pia sa...

Grattis grattis igen nu när det hela är påskrivet!

Renovera nu inte ihjäl er precis när bebisen kommer. Bebis + renoveringröra är en rätt påfrestande kombination...

Mina sa...

Jättestort GRATTIS till husköpet! Kan det blir bättre? Både barn och hus på gång. Ja, du lär ju få att göra nästa år ;o)

Kram!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Stort grattis från mig! Man vänjer sig snabbt vid stora ytor, tro mig - vi flyttade från 89 till drygt 200 kvm och det går alldeles utmärkt att bre ut sig *s*

Linda sa...

Grattis igen! Jag är grön av avund! Men men en vacker dag springer vi på vårat drömhus vi oxå!

Astillbe sa...

Grattis!!! Det är läskigt att ta steget, men vet du vad - det brukar faktiskt ordna upp sig och gå riktigt bra!

KRAM!