söndag, oktober 08, 2006

Nobelpriset

Nu är det tiden på året då Nobelprisen tillkännages. I varenda tidning och på vartenda TV/radioprogram diskuteras det varför det inte är några kvinnor som får priset. Och som vanligt blir det lite märkligt när det är Nobelkommittéerna som får bära hundhuvudet för att det bara är män som uppmärksammas.

Jag har ingen aning om vad kommittéernas medlemmar tycker om kvinnor i arbetslivet eller jämställdhet eller kvoteringar. Men jag tycker att de gör helt rätt i att välja ut den som gjort den största vetenskapliga upptäckten inom varje område och inte den som har rätt nationalitet, rätt sexuell läggning eller rätt kön.

Problemet finns på en så mycket lägre nivå än på prisnivån. Jag går en utbildning som i teorin ifall jag fortsatte att forska skulle kunna leda till Nobelpris i två kategorier både kemi och medicin, många av pristagarna i dessa kategorier har varit molekylärbiologer. På grundutbildningen är vi kanske 75 % tjejer och fördelningen till tjejerna fördel har varit konstant i många, många år. Men redan på doktorandnivå har något hänt, helt plötsligt är könsfördelningen ungefär 50 % och ser man till ännu högre nivåer som lärare och professorer så är det helt plötsligt övervägande manligt. Och här har vi nyckeln tror jag till att nästan alla Nobelpristagare är män.

Vad är det som händer med kvinnorna? Är det medveten diskriminering? Är diskrimineringen omedveten? Finns det ingen diskriminering uppifrån utan är det kvinnorna som själva väljer att hoppa av för att ta hand om familj och barn? Jag vet inte? Men jag skulle tro att det är en blandning av alla tre faktorer.

Jag har förresten haft en lärare i biokemi som på en föreläsning förklarade för oss att svenskar inte får Nobelpris (både män och kvinnor) eftersom vi väljer att lägga ner så mycket tid på våra barn, hon föredrog det amerikanska systemet där man går tillbaka till jobbet på 60-70 timmar i veckan redan när barnet är några veckor gammalt. När hon fick barn bodde hon i U.S.A. och det hade gått så bra så för både henne och barnen.
Med den här inställningen hos de som ska anställa doktorander förstår jag varför fördelningen av Nobelpris ser ut som den gör.

Inga kommentarer: