söndag, oktober 15, 2006

"Ministerskandaler"

I media läser/ser/hör jag dagligen att om vi krävde att våra politiker skulle ha ett fläckfritt förflutet skulle vi inte ha några politiker alls. Ett uttalande som gör mig väldigt konfunderad.

Jag har:
  • Aldrig handlat privat för mina arbetsgivares pengar
  • Alltid betalat min TV-licens
  • Aldrig kört bil för fort
  • Aldrig kört bil rattonykter
  • Aldrig anlitat svart arbetskraft
  • Aldrig skattefifflat (jag vet inte ens hur man gör)
  • Aldrig varit inblandad i krogbråk
  • Aldrig blåljugit om att jag gjort något särskilt (typ ringt någon efter en tsunami) när allt talar för att jag inte gjort det

Och listan kan säkert göras längre. Dessutom tror jag inte att jag är så unik? Så det kan väl inte vara så otroligt svårt att sätta vanliga människor med vanlig moral på regeringsposter? Eller måste man kanske anse sig vara lite bättre än allmänheten för att kunna komma på fråga för att få vara med i regeringsklubben?

Jag tillhör inte skaran som hyser ett stort politikerförakt. Jag brukar själv engagera mig i mycket och vet hur lätt andra har för att kritisera det som inte går så bra och hur få som ser hur mycket jobb man verkligen lägger ner. Att ständigt vara i tjänst och ständigt vara bevakad av både säkerhetsvakter och skvallersugna journalister kan inte vara roligt. Men när man blir ertappad med händerna i syltburken och man inte förstår att man har gjort fel, då undrar jag hur man ska klara av sin politikerroll.

2 kommentarer:

Saring sa...

Jag håller med dig! Men efter att ha läst din lista kan jag omöjligt fokusera på själva sakfrågan, endast en sak far runtrunt i skallen: "Aldrig kört bil för fort". Jag är GRYMT imponerad. Jag trodde nästan inte att det var möjligt och mitt ständiga dåliga biltjyvssamvete har med råge aktualiserats! Jag skall verkligen skärpa mig på bilkörningspunkten och bli bättre på att hålla hastighetsgränserna. That's a promise! Jag skall ju dessutom på mitt första politiska möte på torsdag så nu gäller det att skärpa till sig :o)

Som sagt, GRYMT imponerad!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vad är att köra för fört? Jag har aldrig kört så fort att det skulle registrerats vid en poliskontroll. D.v.s. jag har kört 10 km/h för fort på 90-väg men inte snabbare. Och det har det för det mesta varit av misstag.

Å andra sidan har jag inte haft körkort i så väldans många år, så jag kanske blir värsta fortkörningssyndaren snart?