fredag, oktober 20, 2006

Uppdelade klasser

Den nye skolministern har sagt att det inte är förbjudet att dela upp skolklasser efter kön, inte för att han ser några fördelar med det men ändå. Och det uttalandet kan jag köpa.

Men inte ett gäng andra debattörer jag hört och läst.

Man framför argument som att flickor i snitt har högre betyg än pojkar och i snitt är mognare och att båda grupperna därför skulle tjäna på att läsa i alla fall ämnen som matematik och svenska för sig.

För mig är det här lika galet som om man skulle säga att mörkhåriga i snitt har högre betyg och därför ska vi dela in klasser i mörk och ljushåriga.

Jag var en av alla de där flickorna som inte alls var mogen (kan ha berott på min uppväxtmiljö?) och inte alls hade bra betyg. Dessutom var jag ganska gåpåig och pratig.

Och det fanns massor av killar i mina klasser som var tysta och duktiga i skolan.

Skulle vi bara på grund av vad vi råkar kissa med delas in i en "bättre" och en sämre grupp?

Mitt förslag om man nu vill dela upp är att man börjar titta på individer istället, så att de mer mogna oavsett kön hamnar i en klass, och de som behöver lite mer hjälp och är lite stökigare oavsett kön i en annan klass.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så väljer man att se att alla är olika, alla med sina speciella starka och kanske svagare sidor. Enligt specialpedagogiken ska det inte ens ses utifrån individen utan utifrån omgivningens förmåga att stötta och hjälpa. Om man möter olika människor med olika förmågor, så ökar förståelsen för andra och man lär sig även att hjälpa och ta hjälp av andra. Det handlar inte om integrering utan om inkludering. Alla människor är olika med olika förmågor, i skolan som i samhället i övrigt. Låt det få vara så. Låt oss se styrkan i det. Det var mitt bidrag till debatten! Från Erica - pedagog i själ och hjärta!

Isidor sa...

Men om den som är svagare känner sig liten och dum bredvid den duktiga, mogna, och den duktiga mogna hämmas i sin utveckling av att ständigt få stå tillbaka därför att andra behöver mer hjälp, är det då inte en bra idé att låta dem här två olika var för sig få den hjälp de behöver, utan att de inkräktar på varandra?

ATT man ska förstå att alla är olika är väl självklart, men HUR uppnår man det bäst? Med att kräva att alla alltid ska göra allting likadant, samtidigt och tillsammans? Det tror inte jag!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Håller helt med, både dig och Erica och Isidor, det finns helt klart poänger i allt ni skriver. Så bekvämt att bara nicka instämmande utan att behöva skriva något själv *asg*

Eirene sa...

Har ingen åsikt i frågan, vill n'mligen alltid stå för mina åsikter så att jag kan inte skriva bu eller bä förrän jag tänkt mer! MEN jag ville berätta att min äldsta dotter har gått i en tjejklass. Redan 1998 så det är inget nytt fenomen. På hennes skola så delade dom upp i en 9P och 9F
(p=pojke f=flicka) Det blev två normalstora klasser. Tanken var delvis att ge flickorna mer utrymme då flera undersökningar visat att i en vanlig klass får alltid pojkarna mer utrymme, dom får svara på fler frågor och blir inte avbrutna i samma utsträckning som flickorna blev. Vilket jag tror är sant! Redan på förskolenivå så har man sett dom här skillnaderna. Plus att när en kvinnlig talare talar en viss tid och en man lika lång tid, så bedömde publiken oftast att kvinnan talat längre..Länge sedan jag läste dessa undersökningar så jag kan inte hänvisa källa! Jag får väl djupintervjua dottern om vad hon tyckte om sin skoltid.

Kapybaran sa...

Hmm.... jag tror inte på att dela upp grupper på lång sikt. Möjligen gruppindelningar på olika grunder i olika sammanhang för att ge olika perspektiv.
Däremot drömmer jag om en skola där det finns tillräckligt med resurser för att elever med olika förutsätttningar ska kunna gå i samma klass och lära av varandra, men få stöd/utmaningar i det tempo de behöver.

Och Bridz, det väntar en utmaning hos mig :-)

Anonym sa...

Hej Kattmamma!
Tänkte bara fråga (om det är OK) om du fortfarande red, när du försökte bli gravid? Jag är själv inne i "IVF-svängen" och undrar om man bör minska ner på ridandet. Hur gjorde du?
Lycka till!!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Förtydligande från min sida. Med att dela in i klasser menade jag att dela in t.ex. mattegrupperna i de som har det lättare för sig och de som behöver lite mer hjälp. Att dela in i elitklasser tror jag inte heller gagnar någon!

Siv: Jag vet att du har helt rätt i det du skriver. Flickor får inte lika mycket uppmärksamhet o.s.v. Men personligen tror jag att genom att dela upp klasser efter kön så förstärker man bara skillnaderna. Jag vill uppnå ett samhälle där man inte är intresserad av kön och det gör man ju verkligen inte genom att skilja dem åt så grovt.

hoppfull: Du ska få ett eget inlägg :-)