tisdag, september 12, 2006

Varg (inte alls relaterat till mitt vanliga blogginnehåll)

Vargdebattens vågor går höga för tillfället.

Så klart tycker jag att vi ska ha varg här i Sverige, men inte till vilket pris som helst. I dagsläget förs en vargpolitik som i förlängningen kommer att leda till stort lidande i form av för inavlad population.

Man har beslutat sig för att ha 200 vargar i Sverige, i dagsläget finns det 120 stycken och många förespråkar att man ska få börja skjuta av stammen lite grann redan nu. Jag undrar om det går att hitta en enda oberoende genetiker eller ekolog som tycker att det är en bra idé. Jag undrar om det ens finns någon som tycker att 200 individer är ett vettigt antal?

Som alla vet är vargar flockdjur. De allra flesta hanar får inga avkommor. Detta gör att den effektiva storleken av stammen d.v.s. den del som får sprida sina gener vidare för att minska inaveln är väldigt mycket mindre än 200. Tänker man dessutom på att både ungdjur, djur som är för gamla för avkomma och djur som är sterila ingår i beräkningen så har man säkert en effektiv population på bara hälften så många djur.

Tänker man sig en liten människoby med bara 120 invånare som lever isolerat kan nog varenda människa räkna ut att det efter ganska få generationer börjar uppträda en del konstiga inavelsrelaterade fenomen i populationen. Även om vi ökar gruppen till 200 människor infinner sig samma tveksamma känsla eller hur?

För att undvika inavel på väldigt lång sikt bör man ha en population som är lika stor som mutationsfrekvensen. På en däggdjursgrupp innebär det att man bör ha en effektiv populationsstorlek på ungefär 5000 individer, vilket enligt mitt resonemang ovan ger att vi borde ha 10 000 vargar.

Även jag hör ju hur galet 10 000 vargar låter, men den siffran kan ju användas för att jämföras med de 200 man vill ha i Sverige och så kan man konstatera att vi kanske hellre inte ska ha några vargar alls än en alldeles för liten grupp?

Fast allra helst skulle jag vilja att vi kunde ha en ordentligt stor population. Någon gång ska jag skriva om vad jag tycker om en stor del av den hycklande jägarkåren. Och bara för att klargöra, jag har inget emot jakt eller tanken på att andra skjuter djur... bara en del av vissas attityder och lögner.

4 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja hit med en massa vargar, tycker jag. De kan få käka vildsvinen som vi har där jag bor *S*. Nej, jag tycker du har absolut rätt. Vargstammen är för liten, det är ohållbart såklart med 200 individer.

Astillbe sa...

Är ett varmt ämne för mig trots att här finns ingen varg. Knappt iaf.

Men jag såg ett reportage på TV där en man gnällde så över att en varg rivit hans får (8 varav 4 dog) - och han orkade inte mer nu. Han har gjort ALLT nu för att de inte skulle komma tillbaka. Och hör och häpna - detta har han gjort sedan vargens besök - FÖR TRE ÅR SEDAN! Varför gnälla? Uppenbarligen har det han gjort hållt vargen borta.

Människor och djur måste lära sig att leva tillsammans. Vi äger inte jorden.

Jag har rådjursproblem, men jag skjuter dem inte utan tar till andra medel. Och vet ni vad, jag har lyckats. EFTER TVÅ ÅR! Var är TV så jag får gnälla lite jag med?

;-D

Kajsa Bergman Fällén sa...

Här i tidningen var det en gubbe som gnällde på att duvhöken tog hans höns... Tanken på att sätta tak på hönsens inhängnad hade nog inte slagit honom *S*

Anonym sa...

Låt vargen vara så länge som det finns balans i naturen. Dom människor som som inte vill ha vargkan ju flytta på sig. Ett ekosystem är så gott som omöjligt att flytta.

Peter Lenhard