onsdag, september 06, 2006

Ryggmärgen pratar

Idag har jag fått två nya kommentarer av personer jag inte känner allt för väl, och jag har utan att tänka en sekund svarat ganska hårt och otrevligt.

Den första kommentaren var "När du får egna barn kommer du att förstå" Varvid jag svarade att ingen ska komma och tala om för mig vad jag kommer att tänka och tycka, för jag har minsann inte bara råkat bli gravid, vilket hon just hade berättat för mig att hon blev.

Den andra kommentaren var "Vilken bra planering att få barn i januari" Och mitt svar var så klart att det inte var någon planering till januari, vilken månad som helst är en gåva.

Jag hade verkligen inte tänkt försöka sätta dit dem eller vara otrevlig, det är inte ens så att jag tycker att kommentarerna var jättejobbiga, men det ligger tydligen så djupt rotat i mig att genast bli på min vakt att jag svarar på automatik.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läste första raderna tänkte jag - Vad har jag skrivit nu? När jag fortsatte läsa såg jag ju att det var några du tydligen har träffat IRL som hade fällt kommentarerna.*pustar ut*

Det är väldigt lätt att på ren reflex svara saker som kan verka otrevliga....men dom där svaren var ju rätt för dig... och då måste du ju få säga dom!!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ibland tror jag knappt på det själv, men jag har faktiskt lite av ett liv utanför datorn också *s*

Jag tycker inte nödvändigtvis att man behöver säga allt man känner alltid i alla situationer dock.

Anonym sa...

Det är skittråkigt att få höra klumpiga kommentarer. När jag väntade Alva (bf i oktober) så var det MÅNGA som tyckte att det var dålig tid att födas i slutet på året och frågade om vi hade planerat dåligt. Visst...dom skämtade ju lite men ändå! *morr* Jag brukade ibland svara att om hon hade kommit när vi planerade så skulle hon ha varit flera år redan.

Anonym sa...

Ibland är det lätt att glömma att man inte bara lever på internet (tur att jag botade mig från det för några år sedan)

Nej, man behöver ju inte säga allt.. men ibland kommer det ju ut ändå... av bara farten.

Anonym sa...

Hej KM!
Hur är läget? Med mig är det rätt bra just nu utom att jag är förkyld... Jag tänkte på din IVF-tröja. Har du fått den? Är jättenyfiken och hoppas på bildbevis! Sedan funderar jag på hur du gjorde med ridning (för om jag inte minns fel hade du också häst). Har du slutat rida? När gjorde du det i så fall och hur tänkte du kring det? Bara lite nyfiken... Stor kram!! //E.

Anonym sa...

Jag tror att det är någonting som vi som genomgår sådant här alltid kommer att bära med oss. Vi vet ju att man inte får allt gratis här i livet. Jag tycker du gav bra svar på tal ;)