tisdag, september 19, 2006

IVF-tröjan första rapport

Idag har jag för första gången haft min IVF-tröja på mig. Jag hade bara en sjal runt axlarna så magtexten syntes tydligt även när jag var på väg till och från skolan. Reaktionerna var faktiskt inte så många, det var tydligt att alla läste vad som stod, men nästan ingen verkade hajja till. Det är nog många som inte vet vad texten betyder. På min kurs vet ju alla vad IVF står för, men de vet alla redan hur min mage blev till... jag är inte så diskret med mitt privatliv.

Mest reaktion idag fick jag av en adoptivpappa (jag gissar att han var adoptivpappa eftersom han såg väldigt svensk ut och drog en barnvagn med en liten flicka i som såg väldigt asiatisk ut, men det är klart att jag kan ha fel) Han tittade verkligen länge på min text och min första tanke var att "Åhh nej, nu har jag lyckats såra någon ändå, han och hans fru kanske är jätteledsna över att de misslyckats med så många IVF:er" Men sedan funderade jag ett varv till och förstod att han nog mest varit medlidsam mot mig, han hade ju sin underbara dotter och tyckte förmodligen att jag missat något fantastiskt när jag valde IVF-vägen istället för adoptionsvägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konstigt att inte många reagerade, men dom blev kanske förvirrade och dom som vet vad det står för kanske inte vågade fråga om det stämde.

Vacker tanke det där om den ev adoptivpappans tankar.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tycker inte att det är så konstigt att människor inte reagerade. I Sverige går vi extremt sällan fram till folk vi inte känner och börjar prata oavsett vad de skrivit på sina tröjor.

Däremot hoppas jag att någon som själv kämpar/kämpat för att få barn log för sig själv inombords.